Gröna Bilister jublar: Biogasmack i Oskarshamn!

Oskarshamn får en biogasmack nästa år. Gröna Bilister är starkt positiva och presenterar kommunen fem punkter för en påskyndad omställning till biogas.

Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden, med 93 procent lägre klimatpåverkan än bensin, enligt Naturvårdsverkets och Vägverkets nya rapport. Dessutom minskar utsläppen av partiklar till nära noll och kväveoxiderna minskar med två tredjedelar. Därför är Gröna Bilister starkt positiva till att Oskarshamns kommun sätter spaden i jorden innan årsskiftet för en lokal gasmack.

Gasmacken placeras vid entrén till industriområdet Kvastmossen och intill E22, vilket gör den lätt att hitta också för långväga gasbilister. Kommunen som ska driva macken och har beviljats ett bidrag på 1,14 miljoner kronor från Naturvårdsverket, av den totala kostnaden på cirka sex miljoner kronor. Biogasen ska bl.a. framställas av matavfall som samlas in i kommunen.

- Att byta till biogas är en mycket viktig insats för minskad klimatpåverkan och bättre innerstadsluft. Dessutom blir kommunen mindre beroende av ett i framtiden stigande oljepris, vilket gör att man får mer pengar över till kärnverksamheten samtidigt som det skapas arbetstillfällen lokalt. Vissa kommuner har redan nästan hundra procent miljöbilar, men ingen har enbart biogasbilar. Här kan Oskarshamn bli först och visa vägen för andra kommuner, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Oskarshamns kommun har målsättningen att senast 2015 vara en fossilbränslefri kommun, vilket Gröna Bilister uppmuntrar. Gröna Bilister föreslår Oskarshamns kommun fem konkreta punkter för en lokal biogassatsning, som bör inledas redan nu:

• Två gasmackar. En gasmack är utmärkt, men det är för lite för att man utan möda ska kunna köra på gas alltid. Kommunen bör redan nu planera för åtminstone en gasmack till.
  • 300 gasbilar. Nationellt bör vi kunna nå en miljon gasbilar år 2020. Oskarshamn bör kunna nå 300 gasbilar till år 2012, varav 100 i kommunal ägo.
  • 10000 kronor gaspeng. Oskarshamns kommun bör införa en lokal gasbilspeng på 10000 kronor eller 30 procent av merkostnaden, för att få igång en lokal gasbilsmarknad redan innan den egna produktionen startar. Så gör redan bl.a. Helsingborg och Västerås.
  • Miljöbilskrav på taxi. Oskarshamn bör begära att skolskjuts, färdtjänst och andra samhällsbetalda resor körs på biobränslen, med en förhöjd milersättning för de som kör på biogas. Så gör redan bl.a. Östersund och Kristianstad.
  • Informationskampanj. En nyligen genomförd Skop-undersökning visar att de flesta bilister vet ganska lite eller inget alls om biogas som drivmedel. Kommunen bör öka informationen om biogas så att fler uppmärksammar värdet av att köra på biogas.

Gröna Bilister räknar med en snabbt ökande efterfrågan på biogas under 2010.

- Nu finns det bra gasbilar från bland annat Volvo, Volkswagen, Ford och Mercedes. Samtidigt ökar medvetenheten om att vi måste minska bilismens klimatpåverkan. En lokal biogassatsning i Oskarshamn ligger helt rätt i tiden, säger Cecilia Carlqvist.

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.

Gröna Bilisters pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/grona_bilister

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. Gröna Bilister är en ideell medlemsorganisation med 1200 betalande medlemmar, men ett betydligt större kontaktnät med bl.a. medlemstidningen Trafik & Miljö vars upplaga vartannat nummer tangerar 200000. www.gronabilister.se

Gröna Mobilister är en ideell förening som påverkat beslutsfattare och stöttat konsumenter inom hållbar mobilitet sedan 1994. Föreningen har nyligen genomgått ett namnbyte från Gröna Bilister till Gröna Mobilister för att bättre återspegla den verksamhet som bedrivs.