Jimmy Cliff på Gröna Lunds Stora Scen

Jimmy Cliff på Gröna Lunds Stora Scen

Snart är det dags för den jamaicanske reggaelegendaren Jimmy Cliff att spela på Gröna Lunds Stora Scen. Många artister har influerats av hans musik och spelat in hans låtar, men den 1 augusti kl. 20.00 får Stockholm njuta av en hel konsert med originalet.

Jimmy Cliff är artisten som introducerade västvärlden för reggaemusiken med filmen ”The harder they come” där han själv spelade huvudrollen. I filmen återfinns bland annat ledmotivet ”The harder they come” och ”You can get it if you really want”. Låtar som ”Reggae night” och Johnny Nash-covern ”I can see clearly now” har också satt honom på musikkartan.

Jimmy Cliff är en levande legend som samarbetat med bland andra The Rolling Stones, Elvis Costello och Annie Lennox. Dessutom har artister som Cher, Willie Nelson och Bruce Springsteen framfört hans låtar. Han är den enda nu levande musikern som ärats med en Jamaica’s order of Merit och han har även valts in i Rock and Roll Hall of Fame. Gröna Lund är mycket stolta över att kunna presentera Jimmy Cliff på Stora Scen den 1 augusti kl. 20.00.

För mer information kontakta Annika Troselius, Informationsansvarig på telefon 0708-580050 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank www.bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”.

KONSERTSOMMAREN 2012
Med Gröna Lunds entrékort Gröna Kortet har man fri entré hela säsongen, inklusive alla konserter. Gröna Kortet kostar 199 kr och går att köpa i Gröna Lunds webbshop eller i Gröna Lunds entrékassor.

Jimmy Cliff – 1 augusti på Stora Scen
Neverstore – 6 augusti på Lilla Scen
Marit Bergman – 7 augusti på Lilla Scen
Lasse Stefanz – 9 augusti på Stora Scen
Iggy & The Stooges – 10 augusti på Stora Scen
M.A Numminen – 13 augusti på Lilla Scen
Janne Schaffer – 14 augusti på Lilla Scen
Magnus Uggla – 17 augusti på Stora Scen
Norlie & KKV – 20 augusti på Lilla Scen
Rikard Wolff – 21 augusti på Lilla Scen
Eldkvarn – 24 augusti på Stora Scen
Lars Winnerbäck – 27 och 28 augusti på Stora Scen
Kalle Moraeus och Orsa Spelmän med gäster – 31 augusti på Stora Scen
Mikael Wiehe – 6 september på Stora Scen
Kapten Röd – 7 september på Stora Scen
Den Svenska Björnstammen – 13 september på Stora Scen
Opeth – 14 september på Stora Scen
Takida – 20 september på Stora Scen
The Hives – 21 september på Stora Scen

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2011 hade tivolit ca 1400 anställda under säsongen, över 1,4 miljoner besökare och omsatte drygt 450 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.