Världsunik berg- och dalbanan till Grönan

Världsunik berg- och dalbanan till Grönan

Högre än berg- och dalbanan Jetline, fler G-krafter än Fritt Fall och snurrig som Extreme. När Gröna Lund öppnar den 25 april väntar en helt ny och unik berg- och dalbana för de modigaste besökarna över 140 cm. 2009 års nyhet är vad den heter: Insane.

Världens längsta och högsta bana av sitt slag
Insane är Gröna Lunds storsatsning 2009 och är en berg- och dalbana som är helt sanslös. Man åker i vagnar placerade rygg mot rygg på båda sidor om rälsen. Ingen åktur blir den andra lik då sätena också kan rotera kring sin egen axel beroende på G-krafterna i banan och passagerarnas vikt. Detta tillsammans med möjligheten att åka framlänges eller baklänges ger oanade variationer i åkupplevelsen. Insane placeras nere vid strandkanten, vilket kommer att ge en upplevelse av att man faller huvudstupa ner i vattnet.

- Insane är den häftigaste åkattraktionen som kommit till Gröna Lund sedan Fritt Fall 1998, en helt fantastisk thrill-ride. Insane blir vår femte berg- och dalbana, vilket gör att Gröna Lund har flest berg- och dalbanor i Sverige. Något vi är väldigt stolta över, säger Peter Osbeck attraktionschef på Gröna Lund.

Grönan fortsätter sin satsning med galen tematisering
För tredje året i rad satsar Gröna Lund stort och 2009 är året för de modiga. Arbetet med att göra miljön på Gröna Lund till en upplevelse fortsätter. Temat för Insane kommer att gå mot det galna hållet och liknar ingenting annat på Grönan.

- Investeringen för Insane ligger på 50 miljoner kronor vilket innebär att Gröna Lund har satsat närmare 200 miljoner kronor på tre år, säger Ulf Larsson VD för Gröna Lund.

För mer information om Gröna Lund och Insane kontakta Tf Pressansvarig Ulrika Jonsson tfn 0708-58 00 08, ulrika.jonsson@gronalund.com

För bland annat högupplösta illustrationer på Insane och pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på "Pressbilder". Skriv "Insane" i sökfältet uppe i vänstra hörnet.

Fakta Insane
Attraktionstyp: Berg- och dalbana
G-kraft: Ca 3,5 G
Hastighet: 60 km/h
Åktid: 75 sekunder
Längdgräns: 140 cm
Banans längd: 250 m
Banans högsta punkt: 35,5 m
Kapacitet per åktur: 8 personer/vagn
Kapacitet per timme: ca 800 personer
Investering: 50 miljoner kr
Antal ton stål: Ca 300
Antal bultar i banan: Ca 2400
Tillverkare: Intamin, en av världens främsta berg- och dalbanetillverkare. Har även byggt Fritt Fall och Fritt Fall Tilt.
Konstruktör: Werner Stengel, mannen som har konstruerat fler än 500 berg- och dalbanor.
Drivsystem: Hydrauliskt
Bantyp: Zac-Spin, en berg- och dalbana där sätena är placerade på sidan av rälsen och roterar kring sin egen axel beroende på belastning.
Design/tematisering: Gröna Lunds attraktionsgrupp tillsammans med Nick Farmer från Farmer Attraction development som har designat flera attraktioner i Europa.
Placering på Gröna Lund: Mellan Kärlekstunneln och Radiobilarna nere vid vattnet. På Vikingens och Lilla Vikingens gamla plats.