Tina Ehn tar över ordförandeskapet i naturbruksstyrelsen med sikte på omställning

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2017 10:56 CET

Tina Ehn (MP) Foto: Carolina Bruseman

Miljöpartipolitikern Tina Ehn tar från och med nästa regionfullmäktige den 4 april över ordförandeklubban för naturbruksstyrelsen i Västra Götalandsregionen. GrönBlå Samverkan har beslutat att genomföra en förändring gällande de GrönBlå ledamöterna i naturbruksstyrelsen från och med nästa sammanträde med regionfullmäktige. Genom att ersätta de nuvarande GrönBlå ledamöterna i styrelsen tillförs ny kraft som kan ta nya tag efter några år med ett krävande ochintensivt omställningsarbete. Den nya styrelsen kommer att fortsätta det intensiva utvecklingsarbetet för naturbruksskolor och ge dem förutsättningar att blir en viktig aktör i arbetet med att utveckla Västra Götalandsregionen, bland annat för att förverkliga livsmedelsstrategin.

- Jag ser verkligen fram emot att ta mig an det här uppdraget och att få fullfölja den omställning som redan är igång. Jag tycker uppdraget är oerhört viktigt och intressant, säger Tina Ehn.

- Vi i den GrönBlå majoriteten anser att frågorna som naturbruksstyrelsen behandlar är så viktiga att vi ser ett behov av att knyta den närmre till regionstyrelsen, vilket vi gör då Tina Ehn är ersättare där idag, säger Birgitta Losman (MP), regionråd.

Tina Ehn är en veteran inom miljöpartiet. Partimedlem sedan 1985 som suttit i riksdagen två mandatperioder med plats i miljö- och jordbruksutskottet. Kommunpolitiker i först Orust kommun och nu Sotenäs kommun samt ledamot i Miljöpartiets partistyrelse. Sedan valet 2014 sitter Tina i regionstyrelsen och regionutvecklingsnämnden och är ordförande för Stiftelsen Stenebyskolan. Tina har även själv studerat på flera naturbruksskolor, har arbetat flera år med mjölkkor, som djurskötare och som lantbruksavbytare. Idag bor Tina på en gård i norra Bohuslän, där hon och maken bedriver fårskötsel och grönsaksodling.

- Jag kommer nu framöver att sätta mig in på djupet i verksamheten och det utvecklingsarbete som pågår inom naturbruket. Att möta de behov som finns inom näringen, de önskemål och krav som samhället har på moderna utbildningar är ett viktigt arbete för styrelsen, säger Tina Ehn.

Presskontakt:

Tina Ehn 0702290801