Stor Grontmij-uppslutning i Stockholm Tunnel Run

Hela 117 Grontmij-anställda är anmälda till motionsloppet Stockholm Tunnel Run i Norra Länken på lördag. Intresset för det tio kilometer långa, och helt unika, loppet har varit mycket stort med över 42 000 anmälda löpare.

Loppet föregår öppningen av trafikleden Norra Länken, och när väl trafiken släpps på blir det inte aktuellt med några fler lopp i tunnlarna.

Att intresset just från Grontmij-anställda är stort är inte så märkligt, Grontmij har varit involverat i projektet ända sedan 2004. Grontmij har tillsammans med SWECO tagit fram bygghandlingar för samtliga entreprenader i Norrtull och Roslagstull, berg- och betongtunnlar.

Under byggskedet har konsulter från Grontmij kontinuerligt stöttat Trafikverket med rådgivning och projektering bland annat med trafikanalyser, vägvisning och omledningsvägnät för att klara den besvärliga trafiksituationen. Konsulter inom trafik, väg, VA, konstruktion, geoteknik, produktionsplanering, landskapsarkitektur, datasamordning, och el har arbetat i projektet.

Grontmijs konsulter kommer väl förberedda efter organiserad löpträning på Grontmijs huvudkontor i Stockholm under hösten, i linje med företagets satsning på Hållbar Hälsa. Medarbetare från kontoren i Malmö, Örebro och Linköping kommer också att delta i loppet.

Stockholm Tunnel Run startar och går i mål i Värtahamnen.

• trafik
  • tävling