Grönare dansk energi med expertis från Grontmij

Danska energijätten DONG har kontrakterat Grontmij som teknisk huvudleverantör för en omfattande om- och tillbyggnad av kraftverket i Skærbæk. Kraftverket som ligger på Jylland och förser de sex kommunerna i Triangelregionen med fjärrvärme, ska byggas om för drift med biomassa istället för fossila bränslen.

Grontmij Danmark leder projektet och står för byggkompetensen, medan Grontmij Sverige bidrar med kompetens inom processteknik, elteknik, automation och mekanik. Sammantaget kommer cirka 50 konsulter från Grontmij att arbeta i projektet.

- Vi ser fram emot att få fortsätta arbeta i detta spännande projekt, och att bidra till grönare och billigare energi med hjälp av vår erfarenhet från stora kraftverksprojekt som Filborna och Örtofta, säger Per-Anders Tauson, divisionschef Energi & Elkraft Grontmij Sverige.

- Vi har jobbat länge och målmedvetet ihop med våra danska kollegor för att etablera vår energiaffär i Danmark och det här är ett viktigt steg i rätt riktning.

Ombyggnaden ska påbörjas i höst och planeras vara färdig till vintern 2017-2018 då de sex kommunerna Billund, Frederica, Vejle, Kolding, Middelfart och Vejen ska värmas upp med träflis istället för fossila bränslen.

• energi
  • grön energi