Grontmij rådgivare i profilerat broprojekt

2020 ska den nya bron för spår, gång- och cykeltrafik till Lidingö vara klar, och Grontmij kommer att bistå Lidingö Stad med konsulttjänster inom konstruktion, belysning, 3D-modellering och geoteknik. Det är också Grontmij som ansvarar för inspektion av den gamla bron under byggtiden.

Gamla Lidingöbron som byggdes 1917-1925 måste bytas ut, det har stått klart ett flertal år. Den kommunala processen för att bygga en ny bro har nått långt i planeringsfasen, och idag är Grontmij kontrakterat för att bistå med rådgivning under byggprocessen och också när det blir dags att riva den gamla bron.

Den nya bron som officiellt döpts till Lilla Lidingöbron, kommer som sin föregångare att ligga norr om vägbron och också bli en lågbro. Stor vikt läggs vid att skapa bra förutsättningar för gång- och cykeltrafiken som kommer få dubbelt så stort utrymme jämfört med idag. Också valet av en lågbrolösning beror på hänsyn till cyklister och rullstolsburna – det ska vara lätt att ta sig över!

Men det finns utmaningar i projektet. Landanslutningarna på båda sidor om sundet har redan många befintliga installationer som måste hanteras, och det finns planer på fler.

– Framför allt på Stockholmssidan blir det viktigt vilka lösningar som väljs, säger Stefan Axell, projektledare på Grontmij.

– I närheten av brofästet på Stockholmssidan kommer Stockholms Stad att exploatera de närmsta åren, därför måste vi se till att göra bra val i broprojektet eftersom andra projekt kommer att få rätta sig efter de val vi gör – man kan säga att vi kommer jobba med hårt styrande lösningar.

En annan faktor som komplicerar är den kommande Spårväg City – spårvägsprojektet som ska möjliggöra spårvagnsfärd från Centralstationen via Strandvägen, Gärdet, Värtanområdet och hela vägen ut på Lidingö. Den nya bron ska kunna anslutas till denna spårväg så smidigt som möjligt via Ropsten som är ett stort kommunikationsnav.

För Grontmijs del kommer uppdraget att sysselsätta cirka tio personer som mest.

Grontmij har även i uppdrag att övervaka den gamla bron och säkerställa att den håller för trafik under byggtiden. Planen är att riva den gamla bron i slutfasen av byggnationen av den nya bron, vilket kommer att bli en teknisk utmaning i sig.