Grontmij tecknar utökat ramavtal med Käppalaförbundet

Grontmij och Käppalaförbundet som driver Käppalaverket har kommit överens om att teckna ett utökat ramavtal för konsulttjänster inom arkitektur, mark och bygg, process och miljö samt VVS. Avtalet löper på 2+1+1 år och är en stor framgång för Grontmij.

– Vi ser fram emot att få samarbeta med Käppalaförbundet under en investeringsintensiv period, säger Oscar Tottie, enhetschef på Vatten & Avfall på Grontmij.

Käppalaverket på Lidingö öster om Stockholm renar avloppsvattnet åt drygt en halv miljon människor. Verket ägs gemensamt av elva kommuner i norra och östra Stockholms län och drivs genom Käppalaförbundet.

Grontmij har tidigare haft ett ramavtal med Käppalaförbundet, men det nya avtalet innebär en avsevärd ökning av ansvaret.

– Vi har vunnit det här avtalet på vår kompetens och på vårt medvetet samarbetsinriktade arbetssätt, säger Oscar Tottie.

De nya delarna för Grontmij är teknikområdena arkitektur, mark, berg och bygg samt VVS. Sedan tidigare har Grontmij levererat tjänster inom process och miljö. Bland annat samarbetar Käppalaförbundet och Grontmij i ett pilotprojekt för att förbättra verkets hydrauliska kapacitet och för att minska energi- och kemikalieåtgång genom att implementera en cyklon – en partikelcentrifug – på returslamflödet. Cykloner är en del av den så kallade Demon-processen, en teknik för effektivare kväverening som Grontmij varit med om att utveckla.

Käppalaverket är redan idag ett av världens mest effektiva avloppsreningsverk, och förutom renat avloppsvatten producerar anläggningen biogas och slam. Gasen uppgraderas till fordonsgaskvalitet och används som drivmedel till SL:s bussar, och årligen producerar verket cirka 30 000 ton slam som bland annat används som gödsel på åkrar.

Käppalaverket producerar också fjärrvärme åt Fortum genom att värmepumpar kyler ner det utgående renade vattnet.

Foto: Rikkard Häggbom