Grontmijs Bactiquantmetod effektiv för att hitta legionella

En studie i Danmark har bevisat att Bactiquantmetoden är effektiv för att upptäcka legionella. Metoden som utvecklats i samarbete med Grontmij ger provsvar på 30 minuter istället för äldre tekniker som kunnat kräva cirka 10 dagar för att komma till ett resultat.

Bactiquantmetoden är i sig en revolutionerande innovation för att mäta bakterier i färskvatten och är användbar i badhus, vattenverk och offentliga miljöer. Metoden använder en fluorometer för att mäta totalhalten bakterier i ett prov, något som ger resultat på bara en halvtimme. Detta innebär stora fördelar när det gäller att möjliggöra snabba åtgärder vid baktereriell förorening över åtgärdsnivå.

Nu har en stor dansk studie av legionella under två år visat på stark korrelation mellan allmän bakteriehalt i vattenprover och legionellabakterier. Så stor att studien kan slå fast att Bactiquantmetoden är en fungerande teknologi för att effektivare upptäcka hotande legionella-smitta.

– Jag vet att det finns oro för legionella på exempelvis många simhallar, särskilt duschar, kranar och bubbelpooler där temperaturen tyvärr är idealisk för tillväxt, säger Michael Ohlsson, projektledare på Grontmij som arbetar med Bactiquantmetoden.

– Fördelen jämfört med traditionella metoder är inte bara snabbheten, det blir också mycket billigare per testtillfälle, säger Michael Ohlsson.

Bactiquantmetoden är egentligen ett mycket litet bärbart lab som kräver certifiering för mätning. Detta innebär en initial investering, men eftersom behovet av laboratorieodlingar minskar kraftigt blir det i längden en besparing framförallt där man gör många legionellaprover. Grontmij certifierar regelbundet nya användare, tanken är att man själv i verksamheten ska kunna göra snabba tester exempelvis före och efter en åtgärd. Bactiquantmetoden ska ses som ett tidbesparande verktyg i egenkontrollen.

Fakta Legionärssjuka

Legionärssjuka är en sent upptäckt sjukdom – först 1977 registrerades det första utbrottet i samband med ett konvent för amerikanska krigsveteraner (legionärer) då 221 insjuknade och 34 dog. Bakterien smittar endast genom inandning av aerosoler, vattenpartiklar i luft, och utbrott har uppstått i simhallar, spa-anläggningar, hotell, kyltorn och liknande. Särskilt duschar kan sprida smitta. Bakterien trivs i uppvärmt vatten som står stilla – helst vid 20-45 grader celsius. Andra källor till legionella att säkra kan vara luftfuktare, högryckstvättar, fontäner och grönsaksfuktare i affärer samt bostäders vattensystem. Den bekämpas genom att tidvis hålla högre temperatur på vattnet – minst 60 grader celsius – eller med specialkemikalier. I vissa fall krävs kanske ombyggnationer för att bli kvitt problemen.

Personer som insjuknar drabbas antingen av en svår lunginflammation – legionärssjukan – eller den mildare Pontiac-sjukan, en självläkande influensavariant. Eftersom legionärssjukan lättare drabbar personer med redan nedsatt immunförsvar får den ofta ett allvarligt förlopp och dödsfall förekommer. Varje år anmäls ca 100 fall i Sverige, men mörkertalet är stort.

Legionellabakterien är mycket vanlig och förekommer i många olika miljöer runt omkring oss. Farlig blir den bara när den inandas, och extra farlig när den smittade lider av nedsatt immunförsvar eller är rökare.