Östkustens bästa barberare - Anas Baker ”The Baker”, Rusty Rascals i Stockholm

Han är Östkustens bästa barberare!

Under våren har barberare från hela Sverige tävlat i skäggtrimning om finalplatserna till Årets barberare 2018. 44 barberare har anmält sig till semifinalerna. Hittills har Västkustens, södra Sveriges och mellersta/norra Sveriges bästa barberare korats. Igår var det dags för sista semifinalen för Östkusten, som hölls hos Georges Klipp i Spånga.

Domare Cari Forsgren från Barberia Havanna, som vann Årets barberare 2017, och Kenneth Johnsson "freeSir2.0", master barber med 33 år i branschen bedömde skäggtrimningarna efter sju olika kriterier. Barberarna jobbade på egen modell och hade 45 minuter på sig att fritt trimma och styla skägget.

Domarna var imponerade över den jämna nivån på alla deltagare. På andra plats kom Stamatis Zervos från Man Stockholm, som därmed blir reserv till finalen. En enig jury korade Anas Baker ”The Baker” från Rusty Rascals i Hammarby Sjöstad till vinnare.

- Han hade en bra teknik och gjorde ett riktigt grundligt jobb genom hela skäggtrimningen, fick till perfekta linjer och en bra finish, säger domare Kenneth Johnsson.

Tävlingen drog även ett stort antal barberare från Stockholm som var där för att kolla in tävlingen och mingla med branschkollegor.

- Det är jättekul att se barberare lära känna branschkollegor! Det är lite syftet både med dessa event och med Swedish Barber Expo i höst, att skapa en barber community i Sverige, få barberarna att inspireras av varandra och gemensamt få branschen att växa. Barberarbranschen är väldigt ny med få vidareutbildningar i Sverige, så målsättningen är att göra Swedish Barber Expo till en återkommande branschdag med internationell inspiration och möjlighet att nätverka, säger Karin Fahlström från Barber Supplier Nordic AB, projektledare för Årets barberare 2018 och Swedish Barber Expo.

Finalen för Årets barberare 2018 avgörs den 1:a september på Swedish Barber Expo i Stockholm. Då blir det på scen inför publik, med lottade modeller. En internationell jury utser vinnaren.

FINALISTER ÅRETS BARBERARE 2018

Västkusten: Amin Iranmanesh, Randevu Barbershop, Göteborg
Östkusten: Anas Baker ”The Baker”, Rusty Rascals, Stockholm
Södra Sverige: Antonino Ratto, The Barber, Malmö