Spånga Beard Party bjuder in till en skön skäggfest med barberare, skäggtävling och microbryggeri.

På lördag vallfärdar skäggen till Spånga!

På lördag bjuds det in till vårens största skäggfest i Spånga. För andra året i rad arrangeras Spånga Beard Party av den lokale barbershopen Georges Klipp tillsammans med Beardshop.se.

Skäggfesten, som håller till i Spånga församlingshus, förväntas dra 500 personer. Barberare står redo att trimma skägg för välgörenhet. Beardshop.se samt de svenska skäggvårdsmärkena Nõberu of Sweden och Beard Brother är på plats med skäggvård. Lokala företag är med och arrangerar - Caledonian Inn tillsammans med ett microbryggeri står för den obligatoriska ölen och Dennis Kött tänder grillen och bjuder på en fantastisk barbeque. Tatuerare och cigarrprovning på plats.

- Vi vill sätta Spånga på kartan! Förra året drog vi både en massa Spångabor samt skägg från Stockholm och övriga Sverige och intresset har varit väldigt stort inför årets fest, säger George Maajoun från Georges Klipp som är initiativtagare till skäggfesten.

Georges Klipp har precis öppnat upp sin nya barbershop i Spånga Centrum, och utökat till sex barberarstolar och 100 kvadratmeter. På skäggfesten kommer de ställa upp fyra barberarstolar och tillsammans med barberarkollegor från hela Sverige trimma skägg för att samla in pengar till välgörenhet, intäkterna skänks till Svenska Kyrkans hjälparbete.

Ingen skäggfest utan skäggtävling, så klart! I år tävlas det i två klasser: Natural Beard och Styled Beard. I juryn sitter Andreas Fransson från Ratemybeard.se, Karin Fahlström från Beardshop.se samt Jonas Bergkvist, flerfaldig skäggmästare, som vann Full Natural Beard i Swedish Beard & Moustache Competition 2016. Skägg från hela Sverige redan anmält sitt intresse.

- Skäggtävlingar har börjat bli populära, och vi hoppas att många ska vara med och tävla i år. Och inspireras av snygga skägg. Det blir många barberare på plats, och det är ju lite prestige för dem i att deras "skägg" vinner, säger Karin Fahlström från Beardshop.se.

Kvällen avslutas med Stockholmsbandet Courtesy Of som spelar blues/soul/rock-låtar i egen tappning. Singer/songwriter Mikael Llewyn Novac (som självklart har ett stiligt skägg) underhåller under festen.