Skäggparaden på internationella skäggdagen väckte stort intresse i svenska medier! Foto: Jacob Rossbäck

Skägg intog Stockholm i helgen under internationella skäggdagen!

För andra året i rad firades World Beard Day (den internationella skäggdagen) i Stockholm, och samlade 1000+ skägg och barberare från hela Skandinavien.

En skäggparad från Medborgarplatsen inledde eventet, vilket väckte stor uppmärksamhet både i press och bland övriga boende på Söder. Nära 200 personer från hela Skandinavien hade samlats för att gemensamt tåga till Tele2 Arena. Ansvariga för paraden var skäggruppen Bearded Villains Sweden, som även samlat medlemmar från sina skandinaviska brödraklubbar.

- Det här är lite som skäggets nationaldag för oss, och det är mycket kärlek! säger John Ekeblad, en av kaptenerna för Bearded Villains Sweden.

Ett heldagsevent med skäggmässa - alla svenska skäggvårdstillverkare på plats tillsammans med internationella märken från England och Norge. En barbershop med 10 stolar var igång hela dagen, svenska och engelska barberare trimmade skägg för välgörenhet. Intäkterna gick oavkortat till Lions Barber Collective från England, som hade grundarna på plats. På scenen visades klassisk barberartradition och ett barber battle mellan två internationella barberare gick av stapeln. Vernissage med skäggkonst och porträttfotografering.

- Det var 200 personer som köade innan insläpp så feststämningen var igång redan från start, säger Karin Fahlström från Beardshop.se, som var projektledare för World Beard Day.

- Vi har fått en fantastisk respons av gäster, utställare och internationella deltagare efter eventet! Det var en otrolig fin stämning och gemenskap - det går nästan inte att förklara för utomstående! Många av dem som kom kl 14 när vi öppnade stannade fram till skäggtävlingsfinalen som satte igång kl 20, säger Karin Fahlström.

Kvällens stora höjdpunkt var Swedish Beard & Moustache Competition 2016, som gick av stapeln för första gången. Svenska Mustaschklubben stod bakom tävlingen, som kan ses som SM i skägg. Internationell bedömning med Hans Hamrin som huvuddomare, som även sitter som ordförande i World Beard & Moustache Association (VM-organisationen). Expertjuryn bestod av Farzad Salehi, en av världens bästa barberare från Vancouver, Harnaam Kaur "Bearded Dame" från England, Nils Johannesson, master barber på Roy & Son samt Stefan Jadefjord från Svenska Mustaschklubben. Tre vinnare i skäggklasserna utsågs, varav publiken sedan korade förra årets vinnare Jonas Bergkvist till "Best in show". Han vann även klassen "Full natural beard".

Eventet har i princip enbart marknadsförts via sociala medier, och fått ett enormt stort genomslag både innan eventet och dagarna efter.

- När fokuset som företag är att vara tillgänglig för sina kunder så att de kan nå sina mål och önskemål DÅ kommer du lyckas som företag. Vi har tillsammans med Beardshop.se jobbat med att underhålla relationerna med branschfolken, kunderna, entusiaster m.m. och uppehållit närvaron med engagemang och passion via sociala media. Det både inspirerat och sprider positiv glädje bland alla som någonsin kommer i närheten av Beardshopse. Säger Issar Cerrato från Awesome Project, sociala mediebyrån för World Beard Day.