Över 1000 skägg samlas i Stockholm för att fira World Beard Day! Foto: Jessica Wikström

World Beard Day firas i Stockhom med Europas största skäggfest!

Beardshop.se är stolta över att arrangera World Beard Day i Stockholm för andra året i rad. Förra året drog fullt hus, nu utökar vi med ett heldagsfirande med skäggmässa, fest och Swedish Beard & Moustache Competition 2016!

- Förra året blev en succé och det har pratas om den i sociala medier efter det. Så i år samlar vi hela "skäggsverige" till en gemensam fest, där killar med skägg, skäggvårdstillverkare och barberare kan träffas, knyta kontakter och helt enkelt ha kul tillsammans! säger Karin Fahlström, från Beardshop.se som är ansvarig för eventet.

- Vi är väldigt stolta över att få in internationella deltagare: barberare från England, en "barberarlegend" från Kanada och grundare av internationella märken. Skäggtävlingen med fem tävlingsklasser kommer att hålla internationell standard, under ledning av Hans Hamrin från Svenska Mustaschklubben som även är ordförande inom WBMA (VM-organisationen). Under eventet samlar vi in pengar till The Lions Barber Collective, en internationell organisation som utbildar barberare för att främja psykisk ohälsa bland sina kunder. Grundarna från England kommer vara på plats och presentera sin verksamhet.

World Beard Day marknadsförs enbart genom sociala medier och har fått riktigt stor spridning på Facebook och Instagram. Hashtag för eventet är #wbdsthlm16 och #beardshopse

DELTAGARE

Alla svenska skäggvårdsmärken finns på plats och visar upp sina produkter.

Internationellt besök av grundarna till The Bearded Man Company, Percy Nobleman och Fit for Vikings.

Beardshop.se pop-up store med Sveriges största skäggvårdssortiment.

Svenska barberare trimmar skägg för välgörenhet.

Grundaren till Lions Barber Collective är på plats och berättar om sin organisation.

Vernissage med svenska skäggkonstnärerna Beard Artist och Made by Loiz.

Whiskeyprovning

PÅ SCEN

Barber Battle med internationella barberare.

Farzad Salhi från Vancouver, en legend inom barberarbranschen.

Klassisk hantverkstradition inom rakning med kniv och skäggtrimning på scen.

Avant garde skäggtävling, med Madame Heinz (skäggig drag artist) som domare.

Skäggiga DJ:s står för musiken.

SWEDISH BEARD & MOUSTACHE COMPETITION 2016

Under ledning av Svenska Mustaschklubben och World Beard & Moustache Association.

Huvuddomare är Hans Hamrin, ordförande inom WMBA.

Fem klasser inom skägg och mustasch, med internationell bedömning.

Publiken kommer att utse ”Best in show” bland de fem vinnarna.

Konferencier Fredrik Birging, radioprofil på RIX FM.

SKÄGGPARAD

Eventet inleds med en skäggparad från Medborgarplatsen, under ledning av Bearded Villians samt veteranmotorcyklar.

TID & PLATS

3:e september kl 14-22
Arenavägen 75 (under Tele2 Arena)
Inträde: 125 kr förköp / 165 kr i dörren
VIB-biljett inkl goodiebag (värde 1000 kr): 495 kr (endas förköp, begränsat antal!)
Biljetter köps på Beardshop.se

ARRANGÖRER

Beardshop.se
Barber Supplier