Förenkla handeln mellan småföretagare och dagligvarujättar om Matlandet Sverige ska bli verklighet

Pressmeddelande  •  2009-08-12 12:48 CEST

Idag onsdag  håller Jordbruksverket en pressträff för att presentera visionen för hur Matlandet Sverige ska växa fram. 160 miljoner kronor ska satsas på att göra Sverige till Europas nya matland. Pengarna ska läggas på förädling av bra produkter men även på logistik och marknadsföring.

- Sverige har goda förutsättningar att bli ett nytt matland men det är viktigt att förstå att det inte räcker med att producera bra produkter. Det handlar lika mycket om att förenkla handeln mellan småföretagare och dagligvarujättar så att produkterna når ut till konsumenterna. Här skulle regeringens pengar verkligen kunna göra nytta, säger Bo Raattamaa, vd för svenska delen av den internationella standardiseringsorganisationen GS1 och ordförande i GS1 in Europe. Vi har idag ett nära samarbete med de stora dagligvarukedjorna i Sverige för att tillsammans hitta bra lösningar för att tillgodose konsumenternas behov av närproducerade varor, samtidigt som kraven på spårbarhet och matsäkerhet uppfylls.

Läs mer på Streckkodsbloggen http://www.streckkodsbloggen.se/?p=375

Bakgrund

GS1s standardiserade lösningar för märkning och identifiering samt för beställning och fakturering gör det möjligt för lokala leverantörer att få distribution på sina produkter

• Enhetlig och standardiserad märkning med streckkoder gör att småföretagare slipper fördyrande moment med dubbla märkningar
  • Förutsättningar för ökad matsäkerhet tack vare standardiserad märkning och identifiering
  • Små företag kan på samma sätt som ett stort skicka information om artiklars mått och vikt samt innehåll till dagligvarukedjorna

Flera olika projekt som syftar till att få ut mer lokalproducerade varor i butikerna, pågår i Sverige . Läs mer om samarbetet mellan ICA och LRF:

_____________________________________________________________________________________________________

GS1 har sedan starten för över 30 år sedan utvecklat standarder, till exempel streckkoden, med vars hjälp man effektiviserar affärsprocesser och förenklar handeln mellan företag i olika branscher över hela världen. GS1 Sweden arbetar "not for profit" och ingår i en global organisation med 109 lokala organisationer och kunder i 149 länder. Sverige har varit med redan från början och företaget har funnits här sedan 1977.

Med hjälp av GS1s standarder och tjänster skapas möjlighet till effektiv lagerstyrning och administration, spårbarhet, patientsäkerhet och äkthetsbevisning. GS1 Sweden har över 8 000 företag och organisationer i olika branscher som kunder.

Ytterligare information kan lämnas av:
Bo Raatamaa, vd GS1 Sweden, tel.
070 660 49 89, bo.raattamaa@gs1.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom