​Världsberömd svensk studio fyller 15 år

Jens Bogren är producenten som lockar många av världens största artister till sin studio Fascination Street Studios utanför Örebro. Taylor Swift, Coldplay, Adele, Elton John, Millencolin och många av världens största metalartister har spelats in eller mastrats av Jens Bogren och hans kollegor. Nu fyller studion 15 år.

— Det känns väldigt roligt. Vägen har varit lång och stundtals gropig, men jag har lyckats varva hårt arbete med tur och lite talang. Och jag trivs fortfarande som fisken i vattnet, säger Fascination Street Studios grundare och ägare Jens Bogren.

År 2002 flyttade Jens Bogren från Halmstad till Örebro för att ta över det som då hette Studio Kuling. I samband med detta bytte han studions namn och inriktning på dess arbete. Studion gick från att ha en ”kristen” musikinriktning, vars ägare flyttade till Knutby för att där gå med i en viss församling, till att främst producera hårdrock och metal. Sedan dess har många stora artister spelats in i studion och mixats av Jens och hans kollegor. Det stora genombrottet kom i samband med produktionen av Opeths album Ghost Reveries år 2005.

— I början gjorde jag allt möjligt och hade egentligen inga särskilda ambitioner inom just metal. Jag spelade in gospelskivor, varvade med lite dansband, jobbade med Åsa Jinder och gjorde en skiva med Håkan Hagegård. Efter några lokala hårdrocksproduktioner hade jag turen att bli rekommenderad för Stockholmsbandet Katatonia, som i sin tur rekommenderade Opeth att jobba med mig. Efter det har jobben kommit i strid ström och jag har kunnat expandera verksamheten. Och på den vägen är det, säger Jens Bogren.

Jubileumsåret började med att två metalalbum, brasilianska Sepulturas nya platta Machine Messiah och tyska Kreators Gods of Violence, släpptes. Båda är inspelade i Fascination Street Studios och mixade av Jens Bogren. Under året kommer Jens och hans team spela in, mixa eller mastra bland andra Arch Enemy, Enslaved, Angra, Marty Friedman, Orphaned Land, Between The Buried and Me och Amorphis. Bland mastringsjobben syns Skepta, Haim, Khalid samt förhoppningsvis ytterligare en Apple Music-festival; som Jens jobbat med flera år i rad.

— Det blir ett spännande år. Jag ser särskilt fram emot att jobba med Israeliska Orphaned Land igen; ett band som gärna belyser den absurda situationen i Mellanöstern. Detta är också året då ett par av nytillskotten i vårt team kommer att blomma ut ordentligt med spännande projekt, främst när det gäller mixningsbiten; vilket får anses vara vår huvudnäring.Vi påbörjar även bygget av nya, större och fler lokaler i Örebro, säger Jens Bogren.

Jens Bogren, grundare och ägare av Fascination Street Studios, är omtalad världen över för sitt arbete med några av världens största artister på metalscenen. Sepultura, Kreator, Opeth, Amon Amarth, Paradise Lost, Soilwork, Moonspell, God Forbid, Amorphis, Dark Tranquillity, At the Gates och James LaBrie (Dream Theater) är bara några av artisterna vars album har producerats och mixats eller mastrats av Jens. Dessutom står Jens för mastring av ljudet på livevideor från konserter med Taylor Swift, Coldplay, Adele, Elton John och flera andra (de tre sista från Apple Music Festival).

Fascination Street Studios startades 2002 av Jens Bogren. Verksamheten har sedan dess vuxit stadigt och företaget har idag sju ljudtekniker och producenter och två studios: en i Örebro och en i Stockholm (Studio Gröndahl). Förutom Jens jobbar bland andra producenten David Castillo (Candlemass och Soilwork) och producenten och låtskrivaren Per Aldeheim (Pain, Lambretta och Def Leppard), samt den renodlade mastringsteknikern Tony Lindgren (Kreator, Paradise Lost, Enslaved, Katatonia) i studion.