Skaldjur i världsklass lockar internationell publik till Bohuslän

Västsverige och särskilt Bohuslän vet sedan ett antal år att efter högsommaren kommer nästa högsäsong; skaldjurssäsongen, dvs ett utbud av måltider och aktiviteter baserade på marina råvaror som lockar såväl privat- som konferensgäster tillbaka till havet. Hösten är Bohusläns andra högsäsong, tacka hummer, ostron, musslor, havskräftor och räkor för det. Vad det betyder för samhället i stort är lätt att förstå.

Hur utvecklade Bohuslän sin nya säsong?

Det hela började i Lysekil 2006, där problemet med ”kalla bäddar” och stängda krogar och butiker efter sommarsäsongen ventilerades på bred front. Vad göra? Maria Kjellsson som då var turistchef i Lysekil ansåg att något måste göras och hon blev en av de drivande bakom tankarna på att förpacka och marknadsföra en skaldjurssäsong, säljbar på nätet, såväl på hemmamarknaden som internationellt.

Professor Lena Mossberg, Handelshögskolan i Göteborg, kopplades in liksom representanter från Turistrådet Västsverige. De olika skaldjursakademierna engagerades och så började det hända saker. Skaldjursresan gick igång i liten skala, bara en weekend. Projektet valde Allhelgonahelgen, då många sommargäster återvänder till sina hus för att till exempel stänga av vattnet och ställa iordning inför vintern. En försiktig inledning som följdes upp av studenter från Handelshögskolan som frågade runt bland det första gästerna. Resultatet var positivt och gav mersmak. Nästa omgång blev längre. Butikerna hängde på. Och på den vägen är det.

Efter framgången kan det hela verka som en självklarhet, säger Maria Kjellsson, idag VD på Gullmarsstrand Hotell & Konferens. Skaldjuren är ju som allra läckrast under höst- och vintersäsongen och det är naturligtvis då vi ska bulla upp ordentligt med de bästa marina råvarorna och samtidigt låta våra gäster njuta ett nytt havslandskap med frisk och krispig luft och oändligt många nyanser av grått hav med vitt skum på vågtopparna.

Initialt valde vi att kalla den här mixen av utomhuskyla och inomhusvärme, av kärvhet och lyxiga njutningar för "gråvädersensualism", säger Maria. Våra grannar i Norge tog snabbt till sig begreppet och jag har gjort ett antal besök i Norge där jag berättat hur skaldjursäventyret gick till och vad denna speciella sensualism står för.

Måltidsturism - maten som reseanledning.

Arbetet med att utveckla och kvalitetssäkra den kommersiella måltiden inleddes vid millenieskiftet i samverkan med Turistrådet Västsverige och Handelshögskolans professor i Marknadsföring Lena Mossberg. Självklart var Bohuslän och havets skafferi ett fokusområde redan då. Världen bästa skaldjur utsågs till reseanledning i internationell konkurrens. Kunskapsnivån höjdes i västsvenska kök och matsalar, kvalitetssäkringsprogram genomfördes och krogar certifierades. Västsverige var på gång.

”It’s all in the package”

Vi skriver nu 2018 och Matlandet Sverige är väletablerat med allt från finedining till streetfood av högsta kvalitet, säger Maria Kjellsson. Gullmarsstrand, som jag representerar har året-runt-säsong med miljö och måltider som främsta reseanledningar. Allt är förpackat för olika målgrupper och önskemål. Vi har paket för privatgäster med hummer- och kräftsafari och ostron och musseläventyr. Konferensgästerna kan koppla av med traditionella kräftskivor och eller gå till sjöss på hummersafari för att senare njuta sin egen fångst. "Its all in the package” - allt är paketerat, säger Maria.

Tomorrow´s Food Travel, en spaning på framtidens måltidsturim

I år hade Göteborg och Västra Götalandsregionen nöjet att vara värdar för Tomorrow’s Food Travel #TFTSWEDEN, som ägde rum i Göteborg 9-10 oktober. Arrangörer var Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & Co i samarbete med Handelshögskolans Center för turism/Göteborgs universitet. Syftet med konferensen var att sätta fokus på framtidens måltidsturism, trender, innovationer och inspiration samt att skapa en mötesplats för utbyte och interaktion mellan forskning och näringsliv. Lena Mossberg var huvudansvarig för Handelshögskolans arrangemang.

Deltagare var personer som är involverade i måltidsturismutvecklingen inom den svenska besöksnäringen, internationella forskare inom ämnet och andra intressenter inom måltid. Konferensens första dag fokuserade på trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid. Utgångspunkten var den omvärldsanalys och trendrapport framtagen av omvärldsanalysföretaget United Minds där fyra huvudtrender har identifierats: mat med ett syfte, ekoturismen ökar, medvetenheten kring ”food footprint” ökar och proteinskiftet är ett faktum.

Gräv där du står

I en av de s k sessionerna på Handels redovisade Maria Kjellsson framgången med skaldjursprojektet - "Skaldjursresan" ett ämne som verkligen engagerade publiken tack vare sin bredd, höjd och samarbetet mellan näring och akademier.

I sitt anförande betonade Maria att det ofta kan vara det enkla som är det självklara. Hon tog exemplet med IceHotel i Jukkasjärvi som i sig bara hade is och snö och det räckte. Bohuslän har världens bästa skaldjur tack vare en vattenmiljö som är vältempererad och låter smakerna sakta mogna fram. Det gjorde satsningen ganska självklar.

Syftet med konferensen var att göra en spaning på framtidens mat och resenärernas växande nyfikenhet på måltidsupplevelser, och se hur trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid kan bidra till att utveckla destinationer och produkter för att möta resenärernas förväntningar.

Det blev en bra konferens både kunskapsmässigt och socialt. Det visar sig att resenärer och konsumenter prioriterar tillgänglighet på bra och prisvärd mat. Den nya enkelheten är på ingång, kallad fast-casual där avslappnat, enkelt och socialt ätande ligger bäst till på önskelistan. En uppgradering av fastfodd som pizza, burgare och kebab till ett premiumsegmant är trend.

Att som Bohuslän leverera en snabbmat som samtidigt associerar både lyx och enkelhet som ostron, hummer, havskräftor, räkor och musslor, ger oss en stark position i kampen om framtidens ”foodies” avslutar Lena Mossberg.

• skaldjursresan

Gullmarsstrand - konferenser, helger och semestrar sedan 1979.

0 meter från havet.

Gullmarsstrand ligger så nära vattnet man kan komma. På en långsträckt brygga med utsikt över Gullmarsfjordens öar och vikar. Vårt unika läge vid havet skapar en känsla av absolut ro och absolut närvaro.

Hotellet har vuxit fram sakta och säkert under trettiofem år, under samma ägare (tre bröder). Utgångspunkten var den gamla Badhusrestaurangen i Fiskebäckskil. Rum för rum och byggnad för byggnad har adderats försiktigt och eftertänksamt. Med estetik och kvalitet som ständigt närvarande drivkrafter.

Vi har öppet hela året om för restaurangbesök, paketerbjudanden, konferens, bröllop och fest.

Har du inte varit hos oss innan kommer du att reagera på hur mjukt hotellets byggnader smälter in i det vackra Fiskebäckskil.

Hotellet består av 82 hotellrum, alla med Carpe Diem sängar och kan ta emot konferenser upp till 200 personer.

Maria Kjellsson

Presskontakt VD 0523 66 77 88