Nätverket Swedish Society of Public Parks & Gardens sätter fokus på trädgårdslegenden Ulla Molin

Ulla Molin (1909-1997) var en stark kvinnlig pionjär och banbrytande inom svensk trädgårdskonst. Ulla Molin utvecklade och förnyade det gröna kulturarvet med tonvikt på det moderna strama, det minimalistiska och det nordiskt svala. Hennes egen trädgård i Höganäs byggnadsminnesförklarades 2010 – en av bara tre privata trädgårdar i landet. Trädgårdsarkitekten, journalisten och folkbildaren Ulla Molin fortsätter att vara en viktig inspiratör.

Nytt stipendium till Ulla Molins minne
Park- och trädgårdsnätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens, SSPPG, delar ut ett nytt stipendium till Ulla Molins minne. Det har instiftats av nätverket tillsammans med Tankesmedjan Movium vid Sveriges lantbruksuniversitet och Höganäs kommun. Stipendiet delas ut för första gången den 30 mars 2017 i Malmö vid en ceremoni under den internationella konferensen för publika parker och trädgårdar som har temat We love plants! Se länken nedan. Då först avslöjas namnet på stipendiaten.

Tillsammans med nätverkets ordförande Lena Vikström, vd Gunnebo slott och trädgårdar, delar landskapsarkitekten Ulf Nordfjell ut stipendiet. Han har inspirerats av Ulla Molins trädgårdskonst och säger:
– Som trädgårdsdesigner, författare och redaktör för tidskriften Hem i Sverige nådde Ulla Molin en stor publik. Hon introduceradesamspelet mellan ute och inne – det förlängda vardagsrummet. För henne var det enkla det vackra. Naturens skönhet var förebilden i hennes trädgård, i gläntan, plommonlunden och den varma solbelysta platsen. Precis som i naturen var marken alltid täckt av växter. Färgskalan gick i grönt, vitt, blått och purpur. Ulla Molin var tidig med att föra samman många kompetenser inom byggande, inredning och trädgårdsplanering.

I sin stora entrémonter på Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan 6-9 april presenterar nätverket SSPPG både Ulla Molin, den första pristagaren och nätverkets alla parker och trädgårdar.

Nätverkets ordförande Lena Vikström säger:
–I park- och trädgårdsnätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens ingår närmare 35 av Sveriges främsta parker och trädgårdar, från Skellefteå i norr till Malmö i söder. Nätverket samarbetar för att utveckla det gröna kulturarvet och främja landets parker och trädgårdar som besöksmål.
–Välkommen till landets främsta parker och trädgårdar!
Se dem alla på www.swedishgardens.se och på Facebook och Instagram

Länk till Publika parker och trädgårdar 2017

Kontaktuppgifter

Stella Westerlund, presskontakt SSPPG, tel 070-385 40 50, stella.westerlund@telia.com

Gunilla Stridbeck, projektledare SSPPG, tel 070-381 47 89, gunilla@swedishgardens.se

Lena Vikström, ordförande SSPPG, tel 031-334 16 02, lena.vikstrom@gunneboslott.se

• Trädgård

• stipendium
  • trädgård
  • ssppg

Gunnebo Slott och Trädgårdars VD Lena Vikström är ordförande i nätverket Swedish Society of Public Parks & Gardens (SSPPG).