Operapremiär på Gunnebo Kammarmusikhelg

Under årets Kammarmusikhelg är det premiär för Gunnebo Slotts och Mölndals första opera, ett nyskrivet musikstycke om John Hall den yngres tragiska livsöde. Göteborgsmusikerna David Hansson och Thomas Hansy från The Gothenburg Combo har skrivit operan tillsammans med kompositören Malin Hulphers, senast aktuell med "LasseMaja och Operamysteriet" på Göteborgs Operan. Senare kommer operan även att spelas för skolklasser i Mölndals kommun.

Operan, som riktar sig till familjer och barn är baserad på en av de mest fängslande och mytomspunna berättelserna i Gunnebo Slotts historia. Historien om den excentriske och konstnärligt begåvade outsidern som på bara fem år försatte en av Sveriges rikaste familjeföretag i konkurs och som slutade sina dagar utfattig, utstött och hemlös. Historien är baserad på den bästsäljande romanen om John Hall den yngre av Sophie Elkan.

– Vi har ett stort engagemang för Gunnebo och har sedan år 2008 varit konstnärliga ledare för Kammarmusikhelgen. I år är det extremt spännande med premiären av den allra första operan på Gunnebo. Vi är stolta över att ha fått denna unika möjlighet att skriva en opera tillsammans med Malin Hulphers. Handlingen är dessutom applicerbar på vårt moderna samhälle, det handlar om utanförskap och att alla människor bär på en historia – viktiga ämnen som gör det särskilt angeläget att få spela den för skolungdomar, säger David Hansson från The Gothenburg Combo som skrivit librettot till operan.

– Vi ser verkligen fram emot premiären på Gunnebos första opera. Det är oerhört roligt och speciellt! Vi har valt att ta in denna uppsättning för att bredda vårt utbud och dessutom har ju handlingen en naturlig anknytning till vår historia, säger Lena Vikström, VD Gunnebo Slott och Trädgårdar.

Kammarmusikhelgen 29-31 maj

Förutom Operapremiären besöks Kammarmusikhelgen också av skådespelerskan Stina Ekblad, som framför sitt bejublade Edith Södergran-program. Under helgen framträder också Mölndals Kulturskola traditionsenligt tillsammans med The Gothenburg Combo med sin vårkonsert och så hyllas den nyligen bortgångna cellisten Mats Rondin med en minneskonsert framförd av Göteborgs cello-elit.

Se hemsidan för utförligt program: http://www.gunneboslott.se/evenemang/gunnebo-kammarmusikhelg

För mer information och möjlighet till intervjuer, vänligen kontakta:

Anna Hammarbäck
Kommunikationsansvarig Gunnebo Slott & Trädgårdar
Epost: anna.hammarback@gunneboslott.se

• Västra Götaland

Anneli Stahre

Presskontakt Marknads- och försäljningsansvarig Presskontakt Gunnebo slott 0707-800203

Lina Almius Cederstav

Presskontakt Kommunikatör 0761-250794