9 av 10 svenskar ger tummen ner för offentliga toaletter

9 av 10 svenskar ger tummen ner för offentliga toaletter

En bred majoritet av svenskarna tycker att offentliga toaletter generellt sett är illa omskötta. Allra sämst toaletter har järnvägsstationer och skolor, medan de bästa toaletterna finns på hotell och flygplatser. Det visar en ny undersökning som badrumstillverkaren Gustavsberg nyligen genomfört.

En undersökning gjord på uppdrag av Gustavsberg visar att hela och rena toaletter i offentliga miljöer är viktigt för svenskarna. Exempelvis uppger 51 procent av de tillfrågade att fräscha toaletter är mycket viktigt i ett köpcentrum, nästan lika viktigt som gratis parkering (53 procent) och utbudet av butiker (54 procent). Samtidigt anser 9 av 10 svenskar (89 procent) att offentliga toaletter är illa omskötta.

Ofräscha toaletter irriterar

Svenskarna har i Gustavsbergs undersökning fått säga sitt om vilka faktorer som irriterar mest vid besök på offentliga toaletter. 78 procent uppger att det absolut största irritationsmomentet är ostädade toaletter, men även när toapappret är slut (55 procent) och dålig lukt (48 procent) irriterar.

Skoltoaletter – näst sämst i klassen

Skoltoaletterna får inget bra betyg i undersökningen där hela 25 procent, alltså var fjärde person, anser att skolan är den miljö som har sämst underhållna toaletter. Endast järnvägsstationer får sämre betyg, 39 procent uppger att toaletterna där är illa omskötta. Bäst toaletter finns enligt svenskarna på hotell och flygplatser.

– Vi tycker att det är väldigt tråkigt att skoltoaletter fortfarande upplevs som dåliga. Det har länge varit ett problem att barn undviker att gå på toaletten i skolan. Nu tycker vi att det är dags att ta tag i detta och se till att skolbarn får tillgång till hela och rena toaletter, säger Ann-Christine Berg, PR & Communications Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg

Gustavsberg lanserar skräddarsytt skolpaket

Gustavsberg har plockat ihop ett paket av produkter som är särskilt hållbara, hygieniska och lämpliga för skoltoaletter. Det består av slitstarka WC-stolar behandlade med smutsavstötande ytbehandling, särskilt tåliga WC-lock och extraförstärkt spolknapp som tål tuffare tag samt en beröringsfri blandare som minskar onödig smittspridning. Läs mer om Gustavsbergs skolpaket >>>

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 2-7 november 2012 där det även ställdes frågor om badrum hemma. 1018 CAWI-intervjuer har genomförts med kvinnor och män i åldern 18-65 år som bor i villa/radhus, bostadsrätt eller hyresrätt samt har minst ett badrum/duschrum. Urvalet är representativt för parametrarna kön, ålder och region. Läs hela undersökningen - se bifogat dokument.

För mer information om undersökningen, övriga frågor och bilder välkommen att kontakta:

Ann-Christine Berg, PR & Communications Manager, Villeroy & Boch Gustavsberg
Telefon: 072-502 68 14. E-post: Ann-Christine.Berg@gustavsberg.com

Besök och ladda ner bilder i Villeroy & Boch Gustavsbergs bildbank:

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se