Bild från VVS-Fabrikanternas Råd, Fastighetsfokus, Almedalen 2/7 2018

Är 30% energivinst för lite för att vara intressant? Villeroy & Boch Gustavsberg diskuterar energifrågan i Almedalen

Är 30% energivinst för lite för att vara intressant? Den frågan ställer sig Villeroy & Boch Gustavsberg när de intar scenen i Almedalen tisdagen den 3 juli. Sveriges energimål är ambitiösa och möjligheterna enorma när det kommer till byggnader. Stora och viktiga insatser har gjorts när det kommer till klimatskal, men desto mindre när det kommer till åtgärder som gör störst skillnad.

Villeroy & Boch Gustavsberg finns på plats i Almedalen för att delta i seminarium tillsammans med VVS-Fabrikanternas Råd och driva frågor kring energi, ur ett besparings- och hållbarhetsperspektiv. Huvudpunkten är deltagandet i Mötesplats Fastighetsfokus, Vatten & Energi, som anordnas av VVS-Fabrikanternas Råd. Thomas Göransson, Channel Manager Projects på Villeroy & Boch Gustavsberg, leder seminariet ”Är 30 procent energivinst för lite för att vara intressant?”

Tillsammans med Ulf Rohlén, VD Örebrobostäder och Ordf. HBV och Kristina Mjörnell, Affärsområdeschef Hållbara städer och samhällen, RISE diskuteras hur vi kan optimera, effektivisera och göra skillnad för energianvändningen i samband med att vi bygger hus och fastigheter.

– "Sveriges ambition är att bli bäst på energieffektivisering. Men trots att ca 40% av all energiförbrukning härstammar från fastighetssektorn kommer området långt ned i branschens medvetande. Det borde vara självklart för varje byggare och fastighetsägare att vilja spara energi, spara på miljön och på köpet spara pengar”, säger Thomas Göransson, Channel Manager Projects på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Genom att välja rätt installationer för värme och vatten kan fastighetsägare kraftigt minska energianvändningen, spara pengar och minimera sin klimatpåverkan. Alla vet det, många försöker, men märkligt få lyckas. Varför är det så trots att byggnader står för nästan 40% av Sveriges energianvändning?

Resultatet i RISE-rapporten 2017:11 ”Vattenanvändning med energieffektiva blandare” visar att det går att spara mer än en fjärdedel av varmvattenanvändningen (-28% energiförbrukning) med energieffektiva blandare. Vår fråga till branschen är därför; Om bra produkter finns varför används de inte i tillräcklig stor utsträckning? Och hur gör vi för att det ska bli ett naturligt val?

Samtalet ”Är 30 procent energivinst för lite för att vara intressant?” hålls tisdagen den 3 juli kl 11.00-11.30, hos VVS-Fabrikanterna på Strandvägen, plats H531.

Mer information om evenemanget: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51911

För ytterligare information, vänligen kontakta: Thomas Göransson, Projektledare, + 46 (0) 70 455 92 82, thomas.goransson@gustavsberg.com

Regioner

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena VIlleroy & Boch, Gustavsberg och Vatette. Med fokus på det kompletta badrummet tillhandahåller man produkter som t ex WC, tvättställ, blandare, dusch, badrumsmöbler och badkar och installationsmaterial. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 400 medarbetare och omsätter över 1,1 miljard SEK (med tableware och export ännu mera) . Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar.

Gustavsberg har en lång tradition, man startade porslinstillverkning redan år 1825. I Sverige har Gustavsbergsgruppen idag produktionsanläggningar i Gustavsberg och Vårgårda, men ingen porslinstillverkning sker längre i Sverige. I Vårgårdafabriken tillverkar man sina blandare och det marknadsledande rörkopplingssystemet Vatette.

Filosofin har sedan starten varit hög kvalitet, god formgivning, tidlös design och innovativa lösningar. Företaget satsar stort på vattenbesparing och miljöarbete. Läs mer på www.gustavsberg.se