Framtidssatsning i anrik bruksort

Framtidssatsning i anrik bruksort

Idag hölls den officiella invigningen av Villeroy & Boch Gustavsbergs nya logistik- och monteringsanläggning på Ekobacken i Gustavsberg. Öppnandet av den nya anläggningen markerar starten på en ny tid för företaget, som fullserviceföretag inom sanitetsporslin.

På plats fanns representanter från Villeroy & Boch och Värmdö Kommun. Anläggningen kommer att förse kunder i hela norra Europa med badrumsprodukter.

- Att bygga den nya anläggningen på Ekobacken har varit ett strategiskt viktigt beslut för oss. Det innebär att vi kan bli en mer flexibel aktör i norra Europa, säger Andreas Pfeiffer, divisionschef för Bath & Wellness på Villeroy & Boch.

Skräddarsytt till proffs och konsument

Utöver anläggningen på Ekobacken, sker fortfarande utveckling av produkter och varumärket i det klassiska Tornhuset i Gustavsberg. Företaget har en stolt och framgångsrik historia, och öppnandet av Ekobacken är en hörnsten för att vara så en konkurrenstålig aktör i framtiden, som vi är idag. Det handlar om att kunna erbjuda skräddarsydda lösningar som ger såväl kvalitet som trygghet till proffs och slutanvändare.

- Porslin har alltid varit en viktig del av vårt företag, nu breddar vi vårt erbjudande till att även innefatta det kompletta badrummet – det är det som kunderna köper. Det här innebär en viss förändring av vår affärsmodell – men våra kunder kommer känna igen sig i att vi som alltid står för hög kvalitet, skandinavisk design och hållbarhet, säger Katharina Klotz, Marketing Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Egenskaper som leveranskapacitet, hög service och planering för lösningar av det kompletta badrummet är viktiga nycklar för Gustavsberg. Lokal kvalitetskontroll kommer att säkerställa kvaliteten av såväl interna som externa leverantörer.

Fjärde vågen

Företaget Gustavsberg har funnits på orten sedan 1640 då man inledde produktion av tegelstenar. Sedan dess har verksamheten förändrats radikalt både då man förändrat sin inriktning både en och två gånger, till produktion av hushållsporslin och sedermera sanitetsporslin.

– Det är en otroligt spännande tid vi står inför. På sätt och vis står vi inför en fjärde våg av vår företagshistoria och det är upp till oss att vara rustade, säger Carl-Johan von Plomgren, Sales Director på Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

En investering på cirka 130 miljoner kronor för den nya enheten på Ekobacken visar Villeroy & Boch sitt långsiktiga engagemang i orten Gustavsberg.

På Värmdö Kommun är man stolt över den historia man delar med företaget, men också glad att Villeroy & Boch Gustavsberg fortsätter investera i regionen.

- Gustavsberg som företag är en viktig kulturbärare och arbetsgivare på orten. Därför är det mycket viktigt för oss att de fortsätta investera i kommunen och vi är glada över att de valde att satsa på Ekobacken, säger Monica Pettersson, kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun.

Bakgrund

Gustavsbergs historia sträcker sig ända till 1640, och sedan 1825 har man tillverkat porslin i den skärgårdsnära kommunen.

År 2000 köpte det tyska företaget Villeroy & Boch upp Gustavsberg i ett steg att stärka positionen på den nordiska marknaden. Det har även gett kapaciteten att genomföra den nödvändiga förnyelsen av varumärket Gustavsberg – och inte minst uppförandet av den nya anläggningen.

Ekobacken fokuserar framförallt på logistik och montering. På huvudkontoret i Gustavsberg arbetar man fortsatt med produktutveckling och förnyelse av såväl varumärket som företaget – från produktions- till serviceföretag.

Gustavsberg har fortsatt produktion av bland annat kranar för kök och badrum i Sverige i fabriken i Vårgårda.

Fakta Ekobacken

Byggstart:juni 2014

Öppning: januari 2015

Yta: 8 500 kvm