På bilden Gustavsbergs köksblandare Nautic

Gustavsberg och Vatette omställda för framtidens krav

Från den 1 juli i år skärper Boverket sina föreskrifter och allmänna råd gällande material som är i kontakt med dricksvatten, detta gäller både kopplingar, rör och blandare. Detta avser bland annat utfällning av bly, där det nya gränsvärdet blir 5µg (mikrogram), mot tidigare 20µg. Villeroy & Boch Gustavsberg välkomnar skärpningen, som både kommer göra kvalitén på vårt dricksvatten bättre och sortera ut dåliga produkter från marknaden.

När Boverkets den 1 juli i år skärper sina föreskrifter och allmänna råd (BBR) kommer det ställas betydligt högre krav än tidigare på produkter som kommer i kontakt med vårt dricksvatten, d v s både kopplingar, rör och blandare. Nytt gränsvärde för utfällning av bly blir 5µg (mikrogram) för att godkännas enligt testmetoden NKB4. Ett alternativ är att använda 4MS godkända material, vilka är testade och anses klara emissionskraven utan ytterligare tester.

”Vi på Villeroy & Boch Gustavsberg välkomnar denna skärpning. Vi ser det som mycket tydliga riktlinjer, med syfte att göra kvalitén på vårt dricksvatten ännu bättre och renare, genom att sortera ut dåliga produkter från marknaden. För oss har det alltid varit viktigt att alla våra produkter är säkra för användaren och typgodkända. Vi är extremt måna om att vi använder bra material, som gör produkterna säkra och ger dem en lång livslängd. Vi har blandare som både är blyfria och traditionella blandare som alla uppfyller de låga blyvärdena som nu gäller från den 1 juli”, säger Mattias Hermansson, Produktchef för blandare på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Skärpningen i BBR innebär att inga produkter som har kontakt med dricksvattnet får installeras eller säljas i Sverige om de inte följer de nya gränsvärdena. Villeroy & Boch Gustavsbergs blandare och produkter inom System Vatette har alltid haft väldigt låga utfällningsnivåer och merparten av alla våra produkter har sedan flera år klarat de nya nivåerna för utfällning.

”Under flera år har vi vetat om att detta ska komma, vi är nu spända på hur detta kommer att mottas när det träder i kraft. Vårt skifte skedde under 1 års tid och från oktober 2016 har inga produkter levererats från vårt lager som inte stämmer med de nya reglerna”.

Läs mer på Boverkets hemsida:

Läs intervju med Mattias Hermansson, Produktchef för blandare på Villeroy & Boch Gustavsberg:

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.com