Nya Karolinska Solna-projektet använder Gustavsberg.

Nya Karolinska Solna-projektet använder Gustavsberg.

I slutet av november 2016 öppnar första delen av Nya Karolinska Solna (NKS). Leverantör av sanitetsporslin och blandare är Gustavsberg som tillsammans med Skanska Healthcare tagit fram en serie anpassade produkter för att möta de högt ställda kraven på hygien och funktionalitet. Byggnationen beräknas vara helt klar 2018.

Utmaning

"Patienten först" är projektets ledord, där patientens säkerhet, integritet och komfort sätts i centrum. Sjukhuset ska byggas och drivas med minsta möjliga miljöpåverkan och vara långsiktigt hållbart med miljögodkända produkter. Fokus för Gustavsberg och Skanska Healthcare var att ta fram funktionella, lättstädade och miljöanpassade produkter för sjukhuset. Det blir ett toppmodernt sjukhus som är anpassat för patientens bästa i varje detalj. Samtliga vårdrum är enkelrum med egen dusch och toalett samt en säng där anhöriga kan övernatta.

Lösning

Kvalitetskraven på sanitetsporslinet är extra hårda för sjukhus, utifrån både hygien och tillgänglighet. Toaletter, tvättställ och blandare ska vara lättanvända och tillgängliga för personer med nedsatt rörelseförmåga och muskelstyrka. De ska även vara lättåtkomliga, hygieniska, lättstädade, energieffektiva och miljövänliga.

Gustavsbergs uppdrag var att skräddarsy en helhetslösning för sanitetsporslin och blandare till det nya sjukhuset utifrån alla kvalitetskrav. Alla dusch- och tvättställsblandare är blyfria och miljögodkända av byggvarubedömningen. Produkterna är även funktionella för patienten, exempelvis den funktionsanpassade spaken för blandaren som är skarvfri och utan gummi för minimal kontaminering.

Inför projektet tog Gustavsberg fram ett fysiskt rum med alla produkter för NKS där projektgruppen tydligt kunde se och testa produkterna.

Resultat

Gustavsberg utvecklade produkter speciellt för NKS som är miljögodkända av byggvarubedömningen, typgodkända samt garanterar bästa funktion och energibesparing.

De blyfria blandarna har högsta energiklass för minimal miljöpåverkan. Duschsetet har en spiralformad slang med en dräneringsventil som enkelt och effektivt tömmer restvattnet för att minimera risken för legionella.

Den vägghängda toaletten Nautic 5522 med utanpåliggande cistern togs fram med ett extra utrymme bakom cisternen för enklare renhållning och bättre hygien. Den höga spolknappen på toaletterna förenklar spolningen, även för personer med nedsatt muskelstyrka. Tvättställen är handikappanpassade och gör det lätt för personer i rullstol att komma nära intill tack vare sin släta undersida och det integrerade handtaget i porslinet.

En förutsättning för projektet var samverkan mellan Gustavsberg, Skanska Healthcare, Skanska och NKS-projektet. Det möjliggjorde utvecklingen av produkter anpassade för sjukhusets högt ställda krav.

Fakta:

Kund: Skanska Healthcare, Nya Karolinska Solna

Projekt: Nya Karolinska Solna Antal enheter: 730 vårdplatser med egen toalett och dusch
Tidsperiod: Byggperiod 2013-2018

Några av produkter från Gustavsberg:

• Care tvättställ med integrerade handtag i porslinet
  • Vägghängd toalett Nautic 5522 med utanpåliggande cistern och extra avstånd från vägg för enklare rengöring
  • Blyfri tvättställsblandare Nautic med förlängd pip och funktionsanpassad spak
  • Blyfri duschblandare termostat Nautic med funktionsanpassade vred samt duschset med dräneringsventiloch spiralslang
  • Blyfri köksblandare Nautic med och utan funktionsanpassad spak

För mer information:

Projektansvarig, Villeroy & Boch Gustavsberg, Thomas Göransson. thomas.goransson@gustavsberg.com, 070-455 92 82

Kommunikationsansvarig, Skanska Healthcare, Katarina Monhagen.
katarina.monhagen@skanska.se , 010-448 78 88