Rätt kran lika miljövänlig som rätt bil

Rätt kran lika miljövänlig som rätt bil Ett vanligt hushåll kan spara närmare 2 ton koldioxid per år bara genom att investera i nya kranar. Att de små, vardagliga, energibovarna får minst lika stor effekt som de stora är nu bevisat. En ny studie klargör att det finns mycket man kan göra för miljön bara genom att se över vilka kranar man har i kök och badrum och det till en kostnad som är tio gånger mindre än vid inköp av miljöbil. En studie gjord av IVF Industriforskning och utveckling AB visar att ett större hushåll, som förbrukar 5 000 kWh energi för eluppvärmt tappvarmvatten årligen, kan spara 2 ton koldioxid per år genom att byta till energisparande blandare. Det är ungefär lika mycket koldioxid som man sparar genom att köra en miljöbil. Samtidigt sänker man sin energikostnad. - Byter du ut tre av hushållets alla kranar mot nya, resurssnåla, kan du sänka energianvändningen för varmvatten med 40 procent. Elen du sparar genom att byta från vanligast förekommande ettgreppsblandare gör att investeringen på ca 10 000 kr återbetalar sig själv på ungefär tre år. säger Matti Weineland, kvalitets- och miljöansvarig för blandare hos Villeroy & Boch Gustavsberg AB. Enkelt och lättanvänt Testresultaten förutsätter att hushållet installerar kranen Nautic från Gustavsberg som är först i Sverige med s.k. energisparande teknik. Tekniken är enkel och lättanvänd; blandarens ursprungsläge ger tillräckligt varmt vatten för diskning och handtvätt. Handtaget måste helt enkelt föras fullt ut till vänster för maxtemperatur och riktigt hett vatten. Om du släpper återgår handtaget till ursprungsläge automatiskt. Tidigare undersökningar från Energimyndigheten (STEM) visar att energiförbrukningen minskar med ca 40% om man väljer Nautic jämfört med genomsnittet för övriga blandare på marknaden. Koldioxidbesparing olika uppvärmningssätt Enligt Energimyndigheten används en femtedel av villahushållets energi till varmvatten. I lägenheter är andelen ännu högre. Om el används för att värma tappvarmvattnet, vilket inte är ovanligt, är det rimligt att anta att den el som sparas ersätter så kallad marginalel vilket på den nordiska elmarknaden är liktydigt med el tillverkad i kolkondenskraftverk. Denna el släpper ut stora mängder koldioxid varje år och utsläppen per kWh blir närmare 1 kg/kWh. I tabellen nedan (se bifogat dokument) anges hur stor koldioxidbesparingen blir för olika uppvärmningssätt. Kostnadsbesparingen, och därmed återbetalningstiden, varierar betydligt mindre. Pressbilder på Nautic finns i Gustavsbergs mediabank som du hittar på: http://gberg.citat.se/marketstore/ Du kan också kontakta Kristina Busic, PR- och kommunikationsansvarig på Villeroy & Boch Gustavsberg AB; kristina.busic@gustavsberg.com; telefon: 076-135 83 62. För mer information är du välkommen att kontakta: Matti Weineland, kvalitets- och miljöansvarig för blandare hos Villeroy & Boch Gustavsberg AB, matti.weineland@gustavsberg.com, telefon: 070-520 00 92. Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Försäljning av produkterna sker i de nordiska länderna samt i Ryssland, Ukraina, Baltikum och flera exportmarknader. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 550 medarbetare och omsätter över 1,2 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Gustavsberg har en lång tradition – porslinstillverkningen startade år 1825 – och företagets kran- och WC-modeller tillverkas i Sverige. Filosofin har sedan starten varit hög kvalitet, god formgivning, tidlös design och innovativa lösningar. Företaget satsar stort på vattenbesparing och miljöarbete. Läs mer på www.gustavsberg.se Om IVF Industriforskning och utveckling AB IVF är den svenska tillverkningsindustrins forskningsinstitut med produkt-, process- och produktionsutveckling som huvudområden. Vi utför avancerade forsknings- och konsulttjänster för tillverkningsindustrin med målet att snabbt få in ny teknik och nya metoder i praktisk användning hos våra kunder. IVF ingår i industriforskningskoncernen Swerea AB, www.swerea.se. IVF sätter morgondagens teknik i praktisk användning! Mer information om IVF hittar du på www.ivf.se.