Undersökning visar: Så vill svenskarna ha det i badrummet 2013

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 11:45 CET

Majoriteten av svenskarna föredrar en skandinavisk stil med ljus inredning, luftiga ytor och vitt porslin i sina badrum. Men badrummet är också ett rum för både sex, snusk och snokande. Var tredje svensk har haft sex på toaletten och var fjärde person har snokat i någon annans badrumsskåp. Detta enligt en färsk undersökning från Gustavsberg som har tagit på pulsen på svenskarnas beteenden och attityder till sitt badrum. Ladda ned undersökningen i sin helhet längre ned.

Gustavsberg har kartlagt hur svenskarna vill ha det i badrummet och resultatet visar att den skandinaviska inredningsstilen toppar listan och att varannan svensk gärna använder mobilen som sällskap under toalettbesöket.

Traditionellt och vitt i badrummet mest populärt
Undersökningen visar att svenskarna är traditionella när det kommer till vilket färgval man föredrar i badrummet. Fyra av tio svenskar vill att badrummet ska gå i färgen vitt och den mest populära inredningsstilen är den skandinaviskt ljusa stilen (53 procent). Men resultatet visar att vi är öppna för nya influenser – en femtedel av svenskarna vill gärna ha ett medelhavsinspirerat eller romantiskt badrum där färgerna blått och pastell är utmärkande.

Svenskarna loggar in på muggenDet är framförallt män som i störst utsträckning roar sig med telefonen under toalettbesök (60 procent motsvarade 49 procent bland kvinnorna).35 procent av männen uppger att de surfar och 27 procent spelar spel på mobilen. Motsvarande siffror bland kvinnorna visar att 20 procent surfar och lika många spelar spel. Undersökningen visar också att många svenskar inte kan låta bli att kommunicera på muggen. Drygt var fjärde svensk (27 procent) skickar SMS/MMS och nästan lika många (24 procent) håller koll på sin Facebook, Twitter etc.

Sex, snusk och snokande

Samtidigt som en övervägande majoritet av svenskarna uppger att badrummet ska vara en plats för dusch, bad, tvätt och tandborstning, visar undersökningen att toaletten också är en plats där det kan hetta till ordentligt för många svenskar. 33 procent av de tillfrågade har någon gång haft sex på toaletten och näst efter badolja är det sin partner de vill ha med sig i badkaret (19 %). Undersökningen visar att omkring var fjärde kille städar toaletten endast varannan vecka eller mer sällan, medan motsvarande andel hos kvinnorna är var femte. Och trots att 14 procent anser att det värsta man kan göra i en annan persons badrum är att rota i badrumsskåpet, så har fler än var fjärdeperson (26 procent) gjort just det – snokat i någon annans badrumsskåp.

Topplistor

Detta får svenskarna att vilja renovera badrummet:

• Att badrummet är slitet (53 procent)
  • Att badrummet inte är funktionellt (27 procent)
  • Att badrummet är omodernt (9 procent)
  • Nya trender inom badrum (2 procent)

Populäraste inredningarna i badrummet:

• Skandinaviskt (53 procent)
  • Asiatiskt (13 procent)
  • Medelhav (12 procent)
  • Romantiskt (6 procent)
  • Urbant (6 procent)
  • 70-tal/Retro (2 procent)

Ovanor i badrummet som stör svenskarna mest:

• Lämna toaletten utan att rengöra den med toaborsten (47 procent)
  • Lämna badrummet utan att ställa dit nytt toalettpapper (44 procent)
  • Hår i handfatet/duschen (36 procent)

Så mycket tid tillbringar svenskar i badrummet varje dag:

• Ca 20 – 30 minuter (35 procent)
  • Ca 10 – 20 minuter (34 procent)
  • Ca 30 – 60 minuter (21 procent)
  • Mindre än 10 minuter (7 procent)
  • Mer än 2 timmar (0 procent)

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 2-7 november 2012. 1018 CAWI-intervjuer har genomförts med kvinnor och män i åldern 18-65 år som bor i villa/radhus, bostadsrätt eller hyresrätt samt har minst ett badrum /duschrum. Urvalet är representativt för parametrarna kön, ålder och region.

För mer information om undersökningen, övriga frågor och bilder välkommen att kontakta:

Ann-Christine Berg, PR & Communications Manager, Villeroy & Boch Gustavsberg.
Telefon: 072-502 68 14, e-post: ann-Christine.Berg@gustavsberg.com

Besök och ladda ner bilder i Villeroy & Boch Gustavsbergs bildbank:http://gberg.citat.se/marketstore/

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se

Kommentarer (0)