Välkommen på vernissage: Welcome Back av Katja Pettersson

Tid: 21 oktober kl 13.00-16.00
Invigningstal kl 14.00, Annika Enqvist, Iaspis

Utställningen pågår till 21 januari 2018

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Klimatångest. Skuld. Känslan av att vad man än gör så är det fel – eller åtminstone för lite. Katja Pettersson har länge funderat över hur man kan vända den här känslan, och prövar i sin konst att förstå såväl miljö- och klimatproblemen i sig, som upplevelsen av dem.

Projektet Welcome Back bygger på ett utforskande av antropocen, den tidsålder som vi på jorden befinner oss i nu, en epok definierad av människan. Katja Pettersson bjuder oss att stiga in i ett postapokalyptiskt rum, som vore vi museibesökare från en framtid. Fristående objekt och sinnrika egenkonstruerade maskiner – inspirerade av Polhems mekaniska alfabet – fungerar som historiska kapslar genom vilka vi lockas att pröva våra egna tankar, söka i oss själva.

– Jag arbetar för att vi ska hitta tillbaka till vår egen relation till de fyra elementen, att vi också är en del av naturen. Med elementen som medlare hoppas jag att vi, i stället för att känna skuld över vad vi har förstört, ska kunna tycka om vår jord på ett sätt som förändrar oss och vad vi gör, säger Katja Pettersson.

De fyra elementen – luft, eld, vatten och vind – utforskas också från ett annat håll, när Katja Pettersson avdramatiserar och plockar isär det kända. Med forskningens hjälp visar hon hur nya verkligheter kan byggas av gamla delar. Ny natur; ny jord, eld, vatten och luft. Ett exempel är verket Critical CO2, där hon i ett forskningslaboratorium, filmat koldioxid, hur denna illa sedda gas under högt tryck – och med överraskande skönhet – övergår i vätska. Att göra den osynliga, livsviktiga och farliga gasen synlig är ett sätt att skapa en relation till denna miljömässigt superkritiska molekyl. Verket visades på The Stockholm Act, Kulturhusets hållbarhetsfestival i somras, och ingår även i Welcome Back.

Pedagogiken är en viktig del i Katja Petterssons konstnärskap, och den får stort utrymme i Welcome Back. Samverkan mellan hennes verk och betraktarna – skolbarn, studenter och ”vanliga” besökare – är avgörande: Det ska hända något med oss i mötet.

Katja Pettersson arbetar med helhetsupplevelser; ljus, ljud, uppbyggda rumsligheter, interaktiva unika objekt och föremål som synliggör sammanhang. Hennes lekfulla, politiska praktik intresserar sig för klimatförändringar och de förutsättningar som vi lever under i dag.

Katja Pettersson är verksam som oberoende designer, på egen hand och i grupp, som entreprenör inom rättvis design och som föreläsare och lektor på Konstfack, samt är ledamot i Konstfacks och Stenebyskolans styrelser. Hon är en av grundarna till den internationella designgruppen Front, som hon lämnade 2009 för att starta 50/50, ett kollaborativt företag där formgivaren och producenten arbetar på lika villkor och delar kunskap och vinst. Sedan juni i år är Katja Pettersson gästkonstnär i Gustavsbergs Konsthalls projektateljé. För närvarande arbetar hon, utöver med sin soloutställning på Gustavsbergs Konsthall (som sedan går vidare till Vandalorum i Värnamo och Form Design Center i Malmö), med utsmyckning av Stockholms stadsmuseums entrégård.