För närvarande används Texrays textilinnovation i produkter som är utformade för läkare som använder röntgen vid kirurgiska ingrepp och då utsätts för skadlig röntgenstrålning.

Den internationella medtech-profilen Jeffery B. Jump är ny styrelseordförande i Texray

.............................................................

.............................................................

Texray har under ett halvår haft ett fruktbart samarbete med den internationella medtech profilen Jeffery B. Jump. Nu har Texray utsett Jump till ny styrelseordförande, som GU Ventures och övriga delägare välkomnar.

Jeffrey Jump har 40 års erfarenhet av den internationella medicintekniska industrin, varav 15 år har varit på styrelsenivå. Jump är idag VD på MedAlliance Swiss Medical Technology, som har sitt huvudsäte i Schweiz. Han var tidigare VD för SGX börsnoterade bolaget Biosensors, där han tillbringade 13 år och som under denna tid växte från ett start-up till att bli den fjärde största leverantören av stent i världen. Nu ansluter han till Texray – innovatörer av den första och patenterade strålskydds-textilen i världen.

Jeffrey Jump kommenterar:

• "Personliga skyddskläder har inte genomgått samma snabba utveckling som efterfrågan krävt under de senaste åren. Detta medför fortsatta risker för arbetstagare som vistas i miljöer där de exponeras för skadlig joniserande strålning, inte minst för kirurger och sjuksköterskor men också för tandläkare och piloter. Innovationen är unik - en textil teknologi som ger längre hållbarhet och förbättrad funktionalitet jämfört med existerande material och produkter på marknaden. Det ökar säkerheten för användaren. Samtidigt har den textila teknologin potential för lägre klimatpåverkan, då slitstyrkan är upp till 30 gånger bättre. Jag ser fram mot ett spännande uppdrag; att tillsammans med styrelse, ledning och medarbetare inom Texray, skapa förutsättningar för att vi ska fortsätta utveckla skyddsprodukter av hög kvalitet, som minskar exponering för strålning och därmed risken för cancer och relaterade hälsoproblem, säger Jeffery Jump.

Tidigare har Jump även varit i styrelsen för bolagen Symetis, PneumRx, Veryan Medical, Maya, Benechill, Anecova, Manli Cardiology and ARTS. Han är även ordförande för Aleva Neuro, Combioxin och som ovan nämnts MedAlliance S.A, samt han är ledamot i Impulse Dynamics.

• ”Jag är mycket glad att Jeff har tackat ja till att bli ny ordförande i Texray. Han har de egenskaper och erfarenheter som vi letat efter för att leda Texray i de utmaningar och framtidsvisioner som vi har", säger Fredrik Gellerstedt, VD för Texray AB.

Sedan den extra bolagsstämman biföll förslaget om att utse Jump, utgörs styrelsen i Texray i sin helhet av Mats Alm, Petra Apell, Jeffery Jump, Pernilla Lindén samt Staffan Kuuse. Suppleanter är Karl Xavier samt Klementina Österberg. Jeffery Jump ersätter Uri Peleg som lämnande uppdraget som ordförande vid vårens bolagsstämma.

• "Jag tackar grundarna Petra Apell och Fredrik Gellerstedt samt övriga involverade för att de har attraherat en sån oerhört stark profil till bolaget och som är en mycket kompetent ledare och en pragmatisk person. Jag vill också passa på att tacka Uri Peleg så mycket för hans engagemang i Texray, som nu fortsätter i annan form som varandes delägare", säger Klementina Österberg, VD för GU Ventures AB.

För mer information, kontakta:

Fredrik Gellerstedt, VD Texray AB, fredrik.gellerstedt@texray.io, +46 70 429 31 65.

Om Texray

Texray har utvecklat den första patenterade strålskyddstextilen i världen för att tillgodose behovet av bekväma och funktionella personliga skyddsutrustningar (PPE). För närvarande används Texray innovationen i produkter som är utformade för läkare som använder röntgen vid kirurgiska ingrepp och då utsätts för skadlig röntgenstrålning. Texrays unika funktioner kan även ge värde för yrkesverksamma inom branscher så som flygteknik, kärnkraftverk, veterinärmedicin och tandvård.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 12 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Fredrik Gellerstedt

Founder & CEO