GU Ventures välkomnar "Mötesplats Steneby" till sin verksamhet

GU Ventures välkomnar "Mötesplats Steneby" till sin verksamhet

Sedan årsskiftet driver GU Ventures projektet Mötesplats Steneby, som syftar till att skapa nya företag sprungna ur bland annat verksamheterna som Göteborgs universitet och dess enhet Högskolan för konst och design, HDK-Valand, bedriver i Dalsland.

Mötesplats Steneby har funnits sedan 2014 med hemvist på Steneby i Dals Långed och har som uppdrag att verka för kulturdriven landsbygdsutveckling genom att utveckla kulturföretagandet i Dalsland. Det handlar främst om affärsutveckling och att stärka förutsättningarna för kulturproduktion i form av bättre verkstäder och mer kontakt med forskning. Nu utökas Göteborgs universitets koppling till verksamheten, då GU Ventures blir projektägare för Mötesplats Steneby.

Projektledare Anders Lindgren kommenterar:

- "För Mötesplats Steneby innebär det ännu större fokus och bättre förutsättningar att stötta kulturföretagen att göra ännu mer kultur och bli mer socialt och ekologiskt hållbara med bra ekonomisk bärkraft", säger Anders Lindgren, tidigare verksamhetsledare och numera projektledare för Mötesplats Steneby inom GU Ventures.

- "Vi jobbar med att det ska vara möjligt att bo och arbeta med kultur i Dalsland och då är det viktigt med konkurrenskraftiga kulturföretag och ett livaktigt kulturliv. Det finns stora behov av insatser när det gäller omställningen till ett mer ekologiskt hållbart samhälle och konst och kultur bidrar även till att skapa sociala sammanhang där människor kan delta och uppleva. Många och livskraftiga kulturföretag utvecklar näringslivet i Dalsland och det ger ett rikt och mångfacetterat kulturliv som dalslänningarna har stor nytta och glädje av", säger Anders.

Västra Götalandsregionen finansierar

Västra Götalandsregionen har finansierat Mötesplats Steneby sedan 2014 och är fortsatt lika engagerade i verksamheten.

- "Mötesplats Steneby en viktig kraft för utvecklingen i Dalsland och Västra Götaland genom att vara en nod för kulturella och kreativa näringar. Tillsammans med Not Quite i Fengersfors är detta ett av regionens främsta exempel på kulturdriven landsbygdsutveckling", säger Lisa Belfrage. regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.

- "Vi ser fram emot att de kommande åren skall leda till att Mötesplats Steneby tillsammans med samarbetspartners befäster och utvecklar nodens betydelse för konstnärlig förnyelse och konkurrenskraftigt kulturföretagande. Satsningen på Mötesplats Steneby är viktigt för att skapa förutsättningar för ett mångfacetterat och hållbart näringsliv. Kopplingen till HDK-Valand och Göteborgs universitet understryker att vi är en ledande kunskapsregion" säger Lisa.

GU Ventures välkomnar projektet till sin verksamhet

GU Ventures är Göteborgs Universitets holdingbolag och har jobbat i mer än 20 år med att kommersialisera nya idéer och vetenskapliga genombrott så att det kan komma till nytta i samhället.

- "Nu när Mötesplats Steneby blir en del av GU Ventures verksamhet, stärker vi vår position inom kulturområdet och vi kan bättre stötta Göteborgs universitets verksamheter inom HDK-Valand", säger Andreas Albertsson, affärsutvecklare på GU Ventures. "Vår ambition är att den kompetens och erfarenhet vi har av att bygga och utveckla företag ska komma till nytta också i den kulturella sektorn och bidra till ännu mera kultur och företagande i samhället."

- "Den nära kontakten mellan kulturföretagande, forskning och avancerad utbildning som samarbetet med HDK-Valand och Göteborgs universitet innebär, tror vi kommer leda till konstnärlig utveckling och stärkt konkurrenskraft. Sammanhanget är som vi ser det unikt i regionen. Vi ser med stor spänning fram emot att börja arbeta med det kluster av kulturkompetens som finns i Steneby och välkomnar också varmt Anders Lindgren och Funny Livdotter till GU Ventures", säger Andreas.

Mötesplats Steneby blir i och med omorganisationen starkare kopplat till GU:s enhet HDK-Valand på Steneby

- "Vi har sedan tidigare mycket samarbete med Mötesplats Steneby i olika projekt och har varit måna om att stärka banden ytterligare", säger Otto Samuelsson, universitetslektor på HDK-Valand vid Göteborgs universitet. Det är viktigt för oss att vara med och ta ansvar i samhällsutvecklingen.

- "Tillsammans med Mötesplats Steneby får vi en bra partner och bättre förmåga att nå ut i samhället. Vi ser framförallt möjligheter i att arbeta med kulturdriven landsbygdsutveckling och att utveckla mer samarbete inom forskning och utveckling med Not Quite i Fengersfors och kulturföretagarna som är verksamma där", säger Otto.

Stiftelsen Stenebyskolan som tidigare huvudman, är fortsatt aktiv samarbetspartner

Organisationsförändringen innebär också att Stiftelsen Stenebyskolan som tidigare var huvudman för Mötesplats Steneby intar en något annorlunda roll.

- "Mötesplats är en viktig verksamhet för Stenebyskolan", säger Johanna Djurberg, verksamhetschef och rektor för Stenebyskolan. "Med GU Ventures som ny huvudman och den förstärkta kopplingen till HDK-Valand, stärker vi upp Mötesplats Steneby med mer kompetens inom företagande och en mer nära relation till forskning, vilket kommer gynna den fortsatta utvecklingen av hela Stenebymiljön. Mötesplats Steneby kommer att vara kvar på Steneby och Stenebyskolan är fortfarande aktivt involverade och bidrar med bl. a. kontor för verksamheten", säger Johanna.

- "Det ska verkligen bli spännande att fortsätta resan med Mötesplats Steneby nu när vi är ännu fler i båten", avslutar Anders Lindgren. "Vi får in ännu mer kompetens i verksamheten och känner oss riktigt väl rustade för det fortsatta arbetet med att det ska bli mer kultur och kulturföretag i Dalsland."

.....................................

Kontakt:

Anders Lindgren, projektledare för Mötesplats Steneby, 0704-378237, anders@motesplatssteneby.se

Andreas Albertsson, affärsutvecklare GU Ventures, 0761-386460, andreas.albertsson@ventures.gu.se

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Anders Lindgren

verksamhetsledare för Mötesplats Steneby 0704-37 82 37