Luxbright offentliggör investeringserbjudande och notering på Nasdaq First North Growth Market, samt offentliggör prospekt

Luxbright AB (publ) (”Luxbright” eller ”Bolaget”) har offentliggjort ett erbjudande om investering i Bolaget, samt en notering av Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market ("Erbjudandet"). Erbjudandet riktas mellan 22 oktober till 5-6 november till institutionella investerare i Sverige och utomlands, samt till allmänheten i Sverige. Bolaget har i samband med Erbjudandet upprättat ett prospekt som har godkänts av Finansinspektionen och publicerats på Bolagets hemsida. Första handelsdagen i Bolagets aktier förväntas bli den 19 november 2020.

Erbjudandet i korthet

• Priset i Erbjudandet har fastställts till 2,75 kronor per unit (”Erbjudandepriset”), motsvarande 2,75 SEK per aktie. Teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt. Det motsvarar ett totalt värde på de utestående aktierna i Bolaget om cirka 46,5 miljoner SEK före Erbjudandets genomförande.
  • Erbjudandet riktas till allmänheten i Sverige och till institutionella investerare i Sverige och internationellt.
  • Erbjudandet omfattar maximalt 11 000 000 nyemitterade aktier och 11 000 000 nyemitterade teckningsoptioner ("Units") i Luxbright. Om samtliga aktier i Erbjudandet förvärvas kommer Bolaget att tillföras en bruttolikvid om cirka 30,3 miljoner SEK, före avdrag för transaktionskostnader relaterade till Erbjudandet.
  • Därutöver har Bolagets styrelse beslutat om en utökningsoption (”Utökningsoptionen”) bestående av ytterligare 2 000 000 nyemitterade aktier och 2 000 000 nyemitterade teckningsoptioner. Om samtliga aktier i Utökningsoptionen förvärvas kommer Bolaget att tillföras en bruttolikvid om ytterligare cirka 5,5 MSEK.
  • Om samtliga nya aktier förvärvas i Erbjudandet och Erbjudandet utökas maximalt kommer Bolaget att tillföras cirka 35,8 miljoner SEK före avdrag för kostnader, vilket motsvarar 43,5 procent av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget, efter Erbjudandet.
  • Ett fyrtiotal professionella investerare, inklusive Lindeblad Venture AB och Daniel Johnsson via Quiq Distribution Holding AB har åtagit sig att, förutsatt vissa villkor, förvärva Units i Erbjudandet för sammanlagt cirka 27,5 miljoner SEK, motsvarande cirka 91 procent av Erbjudandet. Lindeblad Venture AB:s och Quiq Distribution Holding AB:s ägande kommer att uppgå till cirka 11,3 procent respektive cirka 9,9 procent, förutsatt att Erbjudandet fulltecknas.
  • Teckningsperioden i Erbjudandet pågår under perioden 22 oktober – 5 november 2020 för allmänheten i Sverige samt under perioden 22 oktober – 6 november 2020 för institutionella investerare.
  • Beräknad likviddag i Erbjudandet förväntas bli den 12 november 2020 och första handelsdag för aktierna respektive teckningsoptionerna på Nasdaq First North Growth Market förväntas bli den 19 november 2020.
  • Aktierna kommer att handlas under kortnamnet ”LXB” och teckningsoptionerna kommer att handlas under kortnamnet ”LXB TO1”.

Om Luxbright
Luxbright är ett teknikföretag med fokus på att utveckla och kom­mersialisera en ny generations röntgenrör. Baserat på patenterad teknik erbjuder Bolaget innovativa röntgenrör, generatorer och röntgensystem till internationella systemleverantörer för att kunna förbättra och skydda liv genom att möjliggöra skarpare röntgenbilder. Bolagets röntgenrör utgör ett kraftfullt, stabilt och kostnadseffektivt alternativ till konventionella röntgenrör.

Bolaget bildades 2012 och verksamheten baseras på den teknologi som grundaren, Dr. Qiu-Hong Hu, har forskat i; huvudsakligen på Chalmers Tekniska Högskola. Hans prisbelönade forskning har fort­satt på Luxbright, som har förfinat den nya röntgenrörsteknologin. Luxbrights produkter ämnar lösa de problem som har kännetecknat röntgenmarknaden under mycket lång tid: begränsad bildupplös­ning, överflödig värme, komplicerad röntgenrörsdesign och be­gränsad mobilitet av röntgensystem.

Bakgrund till Erbjudandet och noteringen
Luxbrights teknologi syftar till att skapa möjligheten för mer högkvalitativa röntgenbilder. Luxbright bedömer att röntgenbilder av högre kvalitet anses vara till en större fördel vid exempelvis kvalitetskontroll av produkter eller material och medicinsk diagnostik till följd av att man kan urskilja fler detaljer i röntgenbilderna. Bolaget arbetar med ett fåtal leverantörer som tillverkar det flesta komponenterna med hög skalbarhet. För att påbörja fullständig kommersialisering av sina produkter behöver Luxbright skapa en förbättrad verifieringsfunktion samt förmågan att tillverka och testa särskilda komponenter i Bolagets lokaler. För att kunna finansiera den fullständiga kommersialiseringen har styrelsen beslutat att genomföra en emission av nya aktier genom Erbjudandet i samband med en notering på Nasdaq First North Growth Market.

Bolaget har för avsikt att i huvudsak använda nettolikviden från Erbjudandet, inklusive Utökningsoptionen samt eventuell likvid från utnyttjandet av teckningsoptionerna, till att investera i produktion, forskning och utveckling, stärka Bolagets finansiella ställning samt generella aktiviteter i enlighet med följande priori­tetsordning:

1. Rörelsekapital för Bolagets verksamhet (cirka 55 procent)
  2. Forskning och utveckling samt relaterade investeringar (cirka 25 procent)
  3. Försäljning och marknadsföring (cirka 10 procent)
  4. Investeringar relaterade till produktionsprocess och kvalitetskontroll (cirka 5 procent)
  5. Immateriella rättigheter och certifikat (cirka 5 procent)

Nasdaq
Nasdaq Stockholm AB har den 21 oktober 2020 bedömt att Bolaget uppfyller noteringskraven på Nasdaq First North Growth Market, förutsatt att sedvanliga villkor, däribland spridningskravet, uppfylls senast första dag för handel i Bolagets aktier. Erbjudandet och en notering ger Luxbright tillgång till de svenska kapitalmarknaderna och möjliggör en diversifierad bas av svenska och internationella aktieägare samt ökad varumärkeskännedom, vilket bedöms främja Bolagets fortsatta tillväxt och utveckling. Styrelsen och ledningen anser även att noteringen blir en kvalitetsstämpel som kan ha en positiv effekt i rekryteringssammanhang samt på relationen gentemot kunder, leverantörer, ägare och kreditgivare.

Mats Alm, VD för Luxbright, kommenterar:
Planen om notering av Luxbrights aktie på en publik marknad har länge legat på Bolagets agenda. När vi nu har påbörjat den kommersiella försäljningen och ser att en stor del av våra kunder är återkommande anser vi att vi är mogna att ta steget. Högupplösta röntgenbilder är fortsatt av hög prioritet för våra kunder. Vidare ser vi kunna utveckla röntgenindustrin ytterligare med vår egenutvecklade och patenterade kallkatod och skapa nya appliceringsområden för röntgen såsom portabla röntgensystem. Vi vill ge nya investerare chansen att vara en del av fortsättningen av vår resa. Genom tillgång till kapitalmarknaden och de krav på professionalism och transparens som det innebär att vara ett noterat bolag tror vi att vi kan lyfta oss ytterligare, säger Mats Alm, vd för Luxbright.

Prospekt och anmälan
Ett prospekt på svenska som innehåller fullständiga villkor för Erbjudandet har idag publicerats på Luxbrights hemsida (www.luxbright.com). Prospektet finns även tillgängligt på Skills Corporate Finance Nordic AB:s hemsida (www.skillscorp.se) och Hagberg & Aneborn Fondkommission AB:s hemsida (www.hagberganeborn.se) och kommer inom några få dagar att finnas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (https://fi.se/sv/vara-register/prospektregistret/). Anmälan görs hos förvaltare eller på elektronisk alternativt fysisk anmälningssedel som kan laddas ned från Hagberg & Aneborn Fondkommission AB (www.hagberganeborn.se). Anmälningssedeln finns även tillgänglig på Luxbrights hemsida www.luxbright.com

Prospektet har upprättats i enlighet med Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”). Prospektet har godkänts av Finansinspektionen i enlighet med Prospektförordningen. Finansinspektionen godkänner prospektet enbart i så måtto att det uppfyller de krav på fullständighet, begriplighet och konsekvens som anges i Prospektförordningen. Godkännandet bör inte betraktas som något slags stöd för Luxbright eller stöd för kvaliteten på de värdepapper som avses i prospektet och innebär inte att Finansinspektionen garanterar att sakuppgifterna i prospektet är riktiga eller fullständiga. Varje investerare uppmanas att göra sin egen bedömning huruvida det är lämpligt att investera i Erbjudandet.

Indikativ tidsplan:

• Teckningsperiod: 22 oktober – 6 november 2020 (5 november för allmänheten i Sverige)
  • Offentliggörande av utfallet i Erbjudandet: 9 november 2020
  • Likviddag: 12 november 2020
  • Första dag för handel av Luxbrights aktier på Nasdaq First North Growth Market: 19 november 2020

Rådgivare
Skills Corporate Finance AB är finansiell rådgivare och Hagberg & Aneborn Fondkommission AB är emissionsinstitut i samband med Erbjudandet. Baker & McKenzie Advokatbyrå KB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Erbjudandet.

För mer information, vänligen kontakta nedan kontakt i bolaget.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 12 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Mats Alm

VD, Luxbright AB +46 70 261 20 11