SeaTwirl och Crest Consultants i Brasilien-samarbete

SeaTwirl och Crest Consultants i Brasilien-samarbete

................................................

Vindkraftsbolaget SeaTwirl AB (publ) ska tillsammans med ingenjörsbolaget Crest Consultants AB bearbeta den brasilianska marknaden, en nyhet som SeaTwirl har släppt under mars månad.

SeaTwirl, som utvecklar framtidens flytande vindkraftverk, har ingått samarbete med Crest Consultants, som är ett konsultbolag inom marin- och offshoresektorn med lång erfarenhet, bland annat från projekt i Brasilien.

Tanken med samarbetet är att identifiera specifika områden, som är lämpliga för havsbaserad vindkraft, att utveckla konceptprodukter med brasilianska partners baserade på SeaTwirls teknik och Crest Consultants ingenjörserfarenhet och kontaktnät i Brasilien, samt att på sikt hitta kommersiella projekt att samarbeta kring.

– "Vi är glada att bidra med vår kunskap och erfarenhet inom offshore och med vårt kontaktnät i Brasilien. Med de planer Brasilien har inom förnyelsebar energi passar SeaTwirls unika produkter väl in", säger Johan Ringnér, en av grundarna till Crest Consultants.

Sverige och Brasilien sedan flera år har ett strategiskt samarbetsavtal för att stimulera partnerskap inom innovation och utveckling mellan länderna, där man kan söka olika former av ekonomiskt stöd.

I ett första skede ska en förstudie, som delvis finansieras med stöd på 50 000 SEK från Offshore Väst, genomföras.

– "Brasilien är en spännande marknad med väldigt goda förutsättningar för havsbaserad vindkraft, då det både finns mycket kust och en stor offshoreindustri", säger SeaTwirls avgående interims-vd Peter Schou.

Goda förutsättningar

Med sin 700 mil långa kuststräcka och stora kunnande inom offshore är Brasilien idealt rustat för havsbaserad vindkraft. På grund av att oljebolagens fokus alltmer riktas mot förnyelsebar energi, och de gynnsamma naturliga förutsättningarna, har intresset i landet för koncept och projekt inom havsbaserad vindkraft ökat på senare år.

Bland annat har den statliga oljejätten Petrobras flera samarbetsavtal med internationella bolag om projektutveckling inom havsbaserad vindkraft samtidigt som forskningscenter och universitet studerar innovativa lösningar för att ta tillvara naturresursen.

– "Det finns många passande tillämpningar för SeaTwirls teknik i Brasilien samtidigt som det finns goda förutsättningar gällande vindförhållanden och vattendjup. Crest Consultants och SeaTwirls kompletterande kompetenser kommer att vara viktiga nycklar i samarbetet", enligt Efva Willén, ansvarig för affärsutveckling hos SeaTwirl.

................................................

För mer information, vänligen kontakta:

Efva Willén, affärsutveckling
E-post: efva.willen@seatwirl.com

Om SeaTwirl
SeaTwirl AB är ett svenskt utvecklingsbolag inom vindkraft med visionen att bli en ledande aktör inom den nya och snabbt växande marknaden för havsbaserad flytande vindkraft. SeaTwirls unika flytande vindkraftverk är enkelt och robust med få rörliga delar. Detta passar förhållandena på havet och minimerar behovet av underhåll, vilket leder till färre stillestånd och fler drifttimmar. Bolagets första prototypinstallation installerades i havet år 2015. Utvecklingen sker nu på nästa fullskaleenhet om 1 MW installerad turbineffekt. Läs mer på:
www.SeaTwirl.com.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer +46 8 5030 1550 och på e-post ca@mangold.se.

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-tal objekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.