Besöksrekord på Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 08:52 CET

Sedan starten 2006 har Gymnasium.se haft en stadig tillväxt. De senaste åren har besökskurvan pekat rakt uppåt och i november 2015 slog sajten besöksrekord med 174 490* besök under en månad.

De senaste åren har elevunderlaget gått ner, trots detta har besöken på Gymnasium.se ökat. Under 2014 gjordes 1 250 999 besök på sajten, vilket innebar en ökning mot föregående år med 27%, och den uppåtgående trenden har fortsatt under 2015. Med millenniebarnen födda år 2000, som ska börja gymnasiet under hösten 2016, börjar elevunderlaget stiga igen, vilket delvis kan förklara den stora ökningen av besök på Gymnasium.se.

-Framför allt beror ökningen på ett kontinuerligt arbete med unikt innehåll och sökmotoroptimering, säger Erik Appelberg, kommunikationschef på Gymnasium.se.

På Gymnasium.se kan man förutom att söka efter skolor, bland annat få information om alla program, räkna ut meritvärde, göra utbildningstest och ställa frågor till en studie- och yrkesvägledare.

-Vi är stolta över att tillhandahålla den information som unga gymnasieväljare, såväl som SYV:ar och föräldrar letar efter i denna avgörande tid inför valet som inleds inom de närmsta veckorna i hela landet, säger Appelberg.

Gymnasium.se är en del av Educations.com Media Group som bland annat driver söktjänsten Studentum.se.

*Samtliga data hämtas från Google Analytics. I Siffrorna inkluderas besök till Gymnasium.se:s systersidor Riksintag.se och Yrkesprogram.se.

Gymnasium.se startades 2006 och är idag Sveriges största söktjänst för gymnasieutbildningar, med i genomsnitt 120 000 besök i månaden. Bakom Gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.