Fler än någonsin letar efter utbildning

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2017 08:44 CET

Fler än någonsin letar efter utbildning

Det visar de runt 1,2 miljoner svenskar som sökt efter utbildning under januari via söktjänsterna Gymnasium.se, Studentum.seKurser.se och Utbildning.se. De tillsammans största söktjänsterna för utbildning i Sverige*.

Antalet utbildningssökande har ökat med hela 21% i januari jämfört med föregående år, och på Gymnasium.se specifikt har antalet besök ökat med hela 46%

– Det är fantastiskt att det är så stort intresse för att söka utbildning i Sverige! Vi arbetar ständigt för att utveckla och förbättra våra tjänster, och under 2016 har vi tagit ett stort steg framåt i och med förvärvet av vår största konkurrent i Sverige (Allastudier). En starkt tillväxt med besökare är en viktig del av vår strategi för att nå vår vision: ”Att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning”. Det höga antalet besökare på de svenska sajterna under januari är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger EMG:s VD, Fredrik Söderlindh.

Oavsett om det gäller gymnasie- eller eftergymnasial utbildning, kompetensutveckling eller fritidskurser vill människor ständigt utvecklas och det visar de rekordhöga besökssiffrorna. Att det sker under januari är inget ovanligt då många söker efter förändring när ett nytt år inleds, samt att gymnasievalet även öppnar under samma period.

– Målet med Gymnasium.se är att hjälpa varje elev som är i processen att välja gymnasium hitta rätt skola och rätt program. Därför är det fantastiskt kul att se sådana besökssiffror (263 000) under den kanske viktigaste månaden på hela året, något som visar oss att det vi gör når ut till fler och fler, berättar Erik Appelberg, kommunikationschef på Gymnasium.se.

Topp 10 mest sökta programmen i januari

1. Samhällsvetenskapsprogrammet