Oetisk marknadsföring leder till felaktiga gymnasieval - skolorna efterlyser ett etiskt regelverk

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 05:00 CET

Ansökningsomgången till gymnasiet inför hösten 2010 är precis avslutad och konkurrensen om eleverna har varit hård. Erbjudanden om fri laptop, körlektioner och gymkort för att attrahera elever förekommer både bland kommunala skolor och bland friskolor. Nio av tio skolor menar att det finns en risk att eleverna gör val av skola på fel grunder. Nu höjs röster om behovet av ett etiskt regelverk. Det visar en undersökning från Gymnasium.se gjord bland 130 gymnasieskolor runtom i Sverige.

Nio av tio gymnasieskolor är i grunden positiva till konkurrens och sju av tio tror att den förbättrar kvaliteten på utbildningarna. Mer än hälften (56 %) anser också att konkurrensen gör verksamheten mer kostnadseffektiv. Men konkurrensen mellan gymnasieskolor i Sverige har hårdnat de senaste tre åren. Kampen om eleverna gör att budgetarna för marknadsföring ökar för varje år och exempelvis två av tre kommunala skolor vill ha mer resurser till marknadsföring. Varannan gymnasieskola upplever att de inte har lyckats profilera sig på ett tydligt sätt gentemot sina konkurrenter.

Undersökningsresultaten pekar på att det finns en desperation och att fula knep förekommer. 58 procent av gymnasieskolorna upplever att de har konkurrenter som är oseriösa i sin marknadsföring. Sju av tio är emot att använda lockbeten som t ex gratis körkort och fri laptop i sin marknadsföring. Samtidigt har 46 procent av gymnasieskolorna någon gång använt liknande erbjudanden. Så gott som alla drar samma slutsats: Nio av tio tror att det finns en risk att eleverna gör felaktiga val på grund av detta.

- Allt fler oroliga elever kontaktar oss. Många upplever att de har valt fel och ber oss om hjälp med att finna rätt skola och utbildning för dem. Det är lätt att lockas av exempelvis en gratis dator eller läxfri skola men valet måste naturligtvis vara grundat på helt andra parametrar såsom kvalitet, personliga preferenser och framtidsutsikter, säger Lina Eriksson, Informationschef på Gymnasium.se och Studentum.

Fler än åtta av tio gymnasieskolor efterfrågar nu ett etiskt regelverk som styr marknadsföringen av skolor och utbildningar.

Gymnasium.se och Studentum.se har även frågat 600 nuvarande gymnasieelever på sin webbplats om deras erfarenheter. Sex av tio känner sig i efterhand lurade för att skolan lovade saker de inte höll eller för att den helt enkelt inte levde upp till förväntningarna.

Presskontakt:
För fullständig rapport eller frågor vänligen kontakta:

Lina Eriksson
Informationschef Studentum och Gymnasium.se
Tel: 08-509 106 23, Mobil: 073-693 09 73
E-post: lina.eriksson@studentum.se

Gymnasium.se är en söktjänst för gymnasieskolor i Sverige såväl som en webbportal för gymnasiestudier. Vår affärsidé är att hjälpa gymnasieskolor att finna elever till sina gymnasieprogram såväl som att hjälpa elever hitta sin gymnasieskola. Detta gör vi genom vår användarvänliga söktjänst där elever, lärare, föräldrar och studie- och yrkesvägledare kan läsa om skolor och gymnasieprogram, öppet hus, elevrecensioner, räkna ut meritvärde och mycket mer.

Bakom gymnasium.se står Studentum AB som har Sveriges mest använda söktjänster inom utbildning, tex » studentum.se, » utbildning.se, » kurser.se, » educations.com m.fl.