Så vill elever ha information om gymnasieskolan

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 08:31 CET

Så vill elever ha information om gymnasieskolan

Öppet hus är det bästa sättet att få information om en skola, om du frågar blivande gymnasieelever. Men att kombinera olika informationskällor ger bästa grunden. Det visar den senaste Gymnasierapporten från Gymnasium.se, där cirka 1900 elever deltagit i en undersökning om gymnasievalet.

Det som eleverna anger som de bästa punkterna med att besöka öppet hus är att de får uppleva skolan, dess lokaler och får en känsla av atmosfären och miljön. Andra positiva aspekter är att de får träffa lärare och elever som kan berätta mer ingående om utbildningarna, att det är enkelt att ställa frågor samt att det går att få tag på information som en SYV kanske inte har.

Kombination av olika informationskällor ger bra kunskapsbas

En kombination av de olika sätten att få information på (mässa, öppet hus, internet, syv och vänner) hävdar eleverna ger en bred grund att kunna basera sin information på, och de anger att de använder sig av olika sätt för att kunna dra slutsatser, som till exempel att besöka mässor för att kunna gallra ut vilka skolor de ska besöka på öppet hus.

Se hela listan med för- och nackdelar här!

Läs den fullständiga Gymnasierapporten