Var tredje elev anser att de får för lite hjälp av sin SYV

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 12:55 CET

Var tredje elev anser att de får för lite hjälp av sin SYV

Mer än var tredje elev anser att de inte får tillräckligt med hjälp från sin SYV på deras högstadieskolor. Det framkommer i den senaste Gymnasierapporten från Gymnasium.se, där knappt 1900 elever svarat på frågor rörande gymnasievalet.

För lite information och tid

I rapporten blir eleverna tillfrågade kring varför de inte känner att de får den hjälp som de önskar. Där anger de att det är både för lite tid med SYV men även att de får för lite information. Skolor har oftast en SYV som ska täcka alla elever på högstadiet, vilket kan vara påfrestande för dem. Många elever och begränsat med tid gör att SYV:arna inte kan sätta sig in i elevernas situation och önskemål.

Många elever svarar även att de anser att deras SYV:ar är dåligt insatta vilket såklart är problematiskt.

Ta del av hela rapporten här.