Gymnasierapporten 2016

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 11:48 CEST

Gymnasierapporten är en rapport från Gymnasium.se som är Sveriges ledande söktjänst för gymnasieskolor.

I Gymnasium.se’s senaste Gymnasierapport framkommer bland annat att en tredjedel av eleverna inte har koll på att det går att bli högskolebehörig på ett yrkesprogram och att nästan hälften av målgruppen börjar söka information inför gymnasievalet redan i årskurs 8 eller tidigare. Undersökningen genomfördes bland medlemmar på Gymnasium.se och består av svaren från 1688 ungdomar som ska välja eller redan har valt gymnasium.

I den här rapporten från Gymnasium.se, kallad ”Yrkesutbildning ger inga jobb”, undersöks gymnasieväljares attityder och åsikter kring gymnasievalet och även hur detta val påverkas av elevernas framtidsplaner. Undersökningen tar även reda på hur målgruppen (gymnasieväljarna) ser eventuella statusskillnader mellan program, hur de funderar/funderade kring sitt val av gymnasieprogram samt vilka yrken som lockar.

”Yrkesutbildning ger inga jobb” är en del av en ny serie av Gymnasierapporten, en återkommande rapport med olika teman vars syfte är att öka kunskapen runt målgruppen och dess beteenden och tankar om gymnasiet och allt som hör därtill. Läs hela rapporten för att få reda på mer intressanta svar och uppfattningar från gymnasieväljarna.

Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 145 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.