EM-guld i sikte för Sveriges landslag i truppgymnastik. Välkommen till genrep inför avresan till Island (redigerat)

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 10:14 CEST

Den 15 oktober startar EM i truppgymnastik i Reykjavik och Sveriges tre landslag (herr-, dam- och mixed) tävlar med guldet i sikte. Bara de sista förberedelserna återstår innan kampen om medaljerna startar. De 42 landslagsgymnasterna samlas för de sista finputsningarna vid två tillfällen före avresan och media hälsas välkomna till det sista öppna genrepet söndag den 12 oktober kl 16: 00 i Enskedehallen i Stockholm (OBS NY TID).

Vid senaste EM tog Sverige silver i herrklassen och damklassen och brons i mixedklassen. Målet i år är att nå toppen i samtliga klasser.  - Det finns all anledning till optimism, säger förbundskaptenen Monica Nyberg. Svenska truppgymnaster håller mycket hög nivå och konkurrensen om platserna har varit mycket hård i år!

Gymnasterna i de tre landslagen kommer från Stockholm, Helsingborg, Örebro, Höganäs, Malmö, Göteborg (se resurslänk för mer om gymnasterna).

Truppgymnastik är Sveriges i särklass största gymnastikdisciplin och fortsätter växa (se resurslänk) Vill du uppleva känslan, farten och volterna som sporten kännetecknas av? Se då den fyra minuter långa filmen om truppgymnastik av Rasmus Bruun (se resurslänk)

Kontakt med de olika gymnasterna eller information om de öppna genrepen fås enklast av Förbundskapten Monica Nyberg, 0705-16 71 55, monica.nyberg@gymnastik.se

För bilder på truppgymnasterna eller landslagen, kontakta sussie.landin@gymnastik.se

Webbild: Gymnastikförbundet/Andreas Gustafsson Popa