Två silver, ett brons för Sverige i NM i Truppgymnastik 2011

De nordiska länderna dominerar internationellt i truppgymnastik (Teamgym) och kampen om NM-guldet är alltid hård. Truppgymnastik är den ojämförligt största, ständigt växande tävlingsdisciplinen i Sverige med över 19 000 licensierade tävlingsgymnaster.

Sverige representerades av fem lag: i damklassen Höganäs GF och Örebro GF KIF, i herrklassen stockholmslagen Brommagymnasterna och KFUM, i mixedklassen GF Energo från Göteborg.

För Brommagymnasternas herrar blev det en close cut till danska Silkeborg och de svenska gymnasterna tog hem grensegern i två av tre grenar - avståndet till de danska lagen är inte längre stort!

Den nyutnämnda förbundskaptenen Monica Nyberg fanns på plats i Larvik. Hon kommenterar tävlingsresultatet:

- . Brommagymnasterna tog silvret med bara trettiofem hundradelars avstånd till vinnande Silkeborg. En mycket liten marginal, och dessutom gick grensegern i fristående och trampett till Bromma. Nog ska vi kunan besegra Danmark i framtiden!

- På damsidan tycker jag att Höganäs damer - med få gymnaster i laget - gjorde en mycket bra insats med sin silvermedalj även om Island var värdiga vinnare denna gång. Örebro GF gjorde en fin insats i fristående med näst högsta poäng, vilket resulterade i en bronsmedalj. Jag noterar också att det var de svenska gymnasterna som körde flest trippla volter, det känns som om vi har ett litet försprång här som vi kan bygga vidare på.

- Vi har  verkligen många bra svenska truppgymnaster att bygga landslag kring. När vi nu kan samla de allra bästa kommer vi att kunna åstadkomma ännu mer. Och vi har ett helt år kvar till EM! avslutar Monica Nyberg.

Tidigare NM-vinnare:

Dam 2009 : Sverige (Stockholm Top Gymnastics)
Herr 2009: Danmark (Silkeborg)
Mixed 2009: Danmark (Ollerup)

Mer information om svensk truppgymnastik:

Johanna Persson, idrottskonsulent truppgymnastik på Gymnastikförbundet, johanna.persson@gymnastik.se; 070-5316289
Ulf Andersson, sportchef tävling på Gymnastikförbundet, ulf.andersson@gymnastik.se , 072-5356487