Fyra svenska gymnaster tävlar i EM i Moskva 17 - 19 april

Fyra svenska gymnaster tävlar i EM i Moskva 17 - 19 april

Gymnasterna Jonna Adlerteg och Ida Gustafsson reser till Moskva den 13 april för att representera Sverige i EM i artistisk gymnastik, tillsammans med de lovande unga gymnasterna Oskar Kirmes och Carl Green.  Herrarnas kvaltävling går den 17 april, damernas den 18.

Jonna och Ida har deltagande vid OS 2016 som mål. - Alla tävlingar under 2013 är led i uppbyggnaden inför detta, säger tränaren Sebastian Melander. - Båda tränar in nya övningar och svårigheter under hela 2013. Jonna kommer att tävla i barr i Moskva, medan Ida ställer upp i samtliga fyra grenar.

Oskar Kirmes har Brommagymnasterna som svensk hemmaklubb men tränas numera av sin far Matti Kirmes i Esbo i Finland. Oskar är 17 år och redan en duktig mångkampare som har visat framfötterna både nationellt och internationellt.  Den svåra bygelhästen är ett redskap som Oskar är särskilt bra på.

Carl Green, också han 17 år, tränas av Joszef Csaky vid Elite Center i Malmö/GK Motus Salto. Carlatävlar i hopp och fristående på EM i Moskva.  Carl är svensk juniormästare i mångkamp 2012, och har liksom Oskar redan skaffat sig internationella meriter. Brons på Nord-EM i hopp i oktober 2012 och en trettonde plats på JEM 2012 i Frankrike.

Mer information:

Niklas Heckscher, förbundskapten för kvinnlig artistisk gymnastik/landslagschef , 08-699 64 80, niklas.heckscher@gymnastik.se
Fredrik Pierreville, förbundskapten för manlig artistisk gymnastik, 0733-347230