Guld för juniordamerna på JEM i truppgymnastik

Guld för juniordamerna på JEM i truppgymnastik

De tolv tjejerna i juniorlandslaget, vilka kommer från fem föreningar i Stockholmsområdet och Örebro, lyckades idag att ta guld på JEM i truppgymnastik.

Tävlingen började med hopp och tjejerna visade redan från första start att de gick för medalj. Tre mycket fina varv, höga volter med fin teknik ledde till en skyhög poäng 17.050. I friståendet var det som om en person genomförde programmet, så samspelt var det och svårigheterna satt nästintill perfekt. Poängen blev 21.250, dagens högsta. Inför sista grenen hade tjejerna ett bra försprång gentemot konkurrenterna som det lyckades göra precis allting rätt i tumblingen och fick även där den högsta poängen 16.700 och var där med god marginal europeiska mästare för juniorer i truppgymnastik före Danmark och Island – med högsta poäng och därmed seger i alla tre grenar.

- Det känns jättekul och jag är jättenöjd, vi kunde inte ha gjort det bättre. Framförallt tumblingen var säker både igår och idag. Det var lite läskigt för vi kände redan efter kvalet att vi hade det, och då blir det lite oroligt att man ska "faila" bara för att det gick så bra i förrgår. Men vi har en så bra stämning och sjunger hela tiden för att peppa varandra, säger Elin Andersson Lingbert som i dag vann guld med sitt lag på JEM i Portugal.

Resultat:

1. Sverige
  2. Danmark
  3. Island
  4. Finland
  5. Norge
  6. Storbritannien

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, marknad- och kommunikationschef på Gymnastikförbundet, 0046 708-912107, lotta.darlin@gymnastik.se

Tova Sörén, förbundskapten trupplandslaget, 0046 706 86 15 15

Jonas Juhl, landslagschef, 0046 73 097 64 70

Resultat finns här:

Hitta mer info här:

Juniordamlaget:

• Elin Andersson Lingbert, Stockholm Top Gymnastics
  • Livia Berner, GT Vikingarna
  • Disa Dahl, Brommagymnasterna
  • Linda Holmgren Faghihi, GF Uppsalaflickorna
  • Wilma Jönsson, Örebro
  • Emma Ljungnér, Brommagymnasterna
  • Elvira Olsson Sterky, GT Vikingarna
  • Lovisa Röjdmark, GT Vikingarna
  • Amy Schreiber, Örebro GF
  • Adeline Sjö, Stockholm Top Gymnastics
  • Saga Sunebäck, GT Vikingarna
  • Lola Woody, Brommagymnasterna

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.