Kamp om SM-guld och VM-platser i Halmstad 13 - 15 maj

EM-finalisterna Veronica Wagner och Jonna Adlerteg vill till VM i  artistisk gymnastik i november. Ett viktigt steg på vägen är  SM i Halmstad Arena 13 - 15 maj. För att vara VM-aktuell ska man vara i form, ha klarat den nominella poänggränsen i en internationell tävling (check) och i ytterligare en tävling. Dessutom vill båda säkert ta hem SM-guldet. Men två klubbkamrater till Jonna, Ida Jonsson och Ida Gustafsson vill  strida om SM-guldet och kämpa om en av de tre VM-platserna i artistisk gymnastik. SM blir rafflande.

ACKREDITERING TILL TÄVLINGARNA via mejl eller telefon till birgitta.rittner@gymnastik.se, 0708-350456, senast den 5 maj.

Kvaltävlingarna går fredag och lördag 13 resp 14 maj. Söndag den 15 maj är det Winners Final, dit de tre bästa i varje disciplin kvalificerat sig. Alla startar från noll igen och kämpar på nytt om de tre medaljerna i varje disciplin.

Tävlingstider:

Fredag 13 maj
Rytmisk gymnastik kval 10 – 16,  hall A2
Kvinnlig och manlig artistisk gymnastik kval, 18 – 21 hall A1
Trampolin kval JSM, SM 16.30 – 19.30,  hall A2
Hopprep och Aerobics 12 – 19,  hall C1

Lördag 14 maj
Trupp Kval damer pool 1 11 – 14,  hall A1
Trupp kval damer pool 2 14.15 – 17,  hall A 1
Trampolin 08 - 11 Final JSM och synkron, hall A2
Trampolin DMT kval 14.30 – 19.00, hall C1
Hopprep och Aerobics kl 08- 14.00 tävling lag, hall C1

Söndag 15 maj
Winners Final 1 kl 10 – 12, A 3 (förträning startar kl 8) Kvinnlig och manlig artistisk gymnastik, trampolin och DMT, hopprep
Winners Final 2 kl 14.30 – 17.00, A 4 (förträning startar kl 13) Truppgymnastik, rytmisk gymnastik, aerobic gymnastics

Finalerna kvinnlig och manlig artistisk gymnastik, truppgymnastik, rytmisk gymnastik, trampolin och DMT samt hopprep och aerobic gymnastics.

Lite om gymnasterna i artistisk gymnastik:

Jonna har visat framfötterna som förstaårssenior och tog också SM-guldet i kvinnlig artistisk gymnastik 2010. Veronica tävlade inte då, men är nu åter på arenan om inte i full form ännu så på god väg dit. (Se youtube-klipp från EM med Veronicas bomserie och Jonnas barr). De möts igen i Halmstad Arena och får räkna med tufft motstånd framför allt från Ida Jonsson, som tävlade tillsammans med Veronica i VM 2009 och var snubblande nära att ta sig till 24-final.  (Dessa filmer och många andra finns också att se på Gymnastikförbundets Iphone-app eller på vår officiella youtube-kanal.)

I SM-striden i manlig artistisk gymnastik är det återigen Måns Stenberg och Toni Simonen som gör upp om SM-guldet.  Ännu är de mest lovande gymnasterna i manlig artistisk gymnastik juniorer men bland dessa finns stora talanger. Oskar Kirmes (Älvsbygymnasterna), Carl Green och Arsalan Chenarakipoor (Motus Salto i Malmö), Christoffer Soos (Halmstad Frigymnaster) är några av de unga gymnaster som redan samlat internationella meriter och som räknas till de stora framtidshoppen.

För mer information om tävlingarna och de deltagande - se arrangören Halmstad Frigymnasters hemsida