Måns Stenberg - inte friståendefinal ännu, men så nära - tre tiondelar

Vid EM-kvalet i Milano gjorde förstaårssenioren Måns Stenberg ännu ett förstklassigt fristående. Ytterst lite skiljer Måns från en grenfinal, drygt tre tiondelar.  Dessutom gjorde han ett perfekt hopp. - Man vet vem han är nu i dessa sammanhang, säger en belåten tränare, ryske Alexander Manyakin. Nu ska vi hem och träna in ännu högre svårighetsgrader.

Måns Stenberg är 18 år och förstaårssenior vid årets EM-tävlingar i Artistisk Gymnastik i Milano. I dagens kvaltävlingar gjorde han en bra mångkamp och lyckades återigen göra ett uppseendeväckande bra fristående  -  och dessutom ett nytt svårt hopp som gav honom riktigt höga poäng och ett rejält nytt personbästa på15.5 poäng.

Måns har redan väckt internationell uppmärksamhet som en mycket lovande ung gymnast framför allt i fristående. Denna gång var han inte långt från att ta sig till EM-final. Gränsen gick vid 14.950 och Måns poäng var 14.625. Han tävlade med ett nytt fristående med högre svårighetsgrad (5,9) än när han kom på femte plats i Världscupen i Ostrawa. - Det nya målet är nu en svårighetsgrad på 6,3, säger hans tränare Alexander Manyakin.

Med sitt fristående kom Måns på 19:e plats av totalt 87 tävlande i grenen.  Han tillhör fortfarande de yngre i detta sammanhang.

I hopp blev hans placering 23:e plats av 80 tävlande.

- Måns har stor utvecklingspotential och man vet definitivt vem han är i dessa sammanhang,  säger en normalt kärv tränare belåtet efter årets EM-tävlingar.

Måns gjorde en bra mångkamp undantaget bygel, där han fortfarande har en bit kvar, och kanske lite mer muskler.

Förbundskaptenen David Ahlin säger:

- Måns har samma viktiga och speciella kvalitet som Veronica Wagner - tävlingsskalle. Han är helt enkelt bäst när det gäller och kan fokusera när det är stora tävlingar. Det visade han också denna gång.

Nästa tävling för Måns del blir en tävling i Finland 8 - 10 maj och därnäst SM i Uppsala 29 - 31 maj. Han hoppas också att dagens resultat ska räcka för kvalificering till kommande VM.