OS-debuten gav mersmak

OS-debuten gav mersmak

I OS-kvalet i Rio Olympic Arena gjorde Sveriges enda deltagare Emma Larsson en mycket fin debut och placerade sig på plats 35.

– Jag är jättestolt över Emma idag. Jag är stolt över den resa hon har gjort och glad att hon fick komma hela vägen hit och tävla på OS i Rio. Att vara en olympier är något hon nu kan ha med sig hela livet, säger Helena Andersson Melander, tränare för Emma och ansvarig för seniorlandslaget i kvinnlig artistisk gymnastik.

Emma började tävlingen bra med grenen hopp där hon lyckades bra och fick poängen 14.066. Andra grenen var barr och där gick serien mycket bra ända fram till avhoppet, en dubbel pikerad volt, där hon tyvärr trillade i landningen.

Tangerat rekord i bom

Emma var i samma kvalgrupp som hemmanationen Brasilien och stämningen var på topp i hallen. Emma gjorde en mycket fin bomserie och lyckades med att tangera sitt personliga rekord med poängen 14.00.

Friståendet, sista grenen i mångkampen, gick också mycket bra och även här fick hon en fin poäng.

– En sådan här resa att nå OS med allt vad det innebär är något unikt. Artistisk gymnastik är en otroligt svår idrott, vilket man ännu mer inser väl på plats på OS. Det känns surt att veta att hon hade kunnat nå mångkampsfinalen med ett lyckat avhopp på barr. Men samtidigt vet man aldrig om hon kanske missat på något annat istället så det är verkligen ingen idé att spekulera i det, avslutar Helena Andersson Melander.

Emmas poäng blev:

Hopp: 14.066

Barr: 12.766

Bom: 14.00

Fristående: 13.50

Totalt: 54.332

Placering: 35

Emma togs ut till OS enligt SOKs framtidskriterie, något som innebär en satsning mot OS i Tokyo 2020.

För mer information kontakta:

Helena Andersson Melander, ansvarig för seniorlandslaget i kvinnlig artistisk gymnastik, +46 70 721 53 61, på plats i Brasilien

Jonas Juhl, landslagsansvarig Gymnastikförbundet, 073-097 6470

Lotta Darlin, kommunikations- och marknadschef Gymnastikförbundet,

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.