Pausgympa sätter Sverige i rörelse

Pausgympa sätter Sverige i rörelse

Redan innan Coronaviruset, Covid-19 var många personer alltför stillasittande under arbetsdagen och nu ökar den risken i och med att allt fler jobbar hemma och på distans.

- Svensk Gymnastik vill bidra till fler rörelsepauser under arbetsdagen och sätta Sverige i rörelse. Därför har ett antal olika pausgympafilmer och annat stödmaterial tagits fram som kan används för att skapa rörelsepauser i vardagen, säger Irene Samuelsson på Gymnastikförbundet.

Människan är gjord för rörelse

Människan är inte byggd för att sitta still så mycket som vi gör i samhället idag. Vi sitter mycket och länge på våra arbetsplatser, men till stor del även hemma på fritiden. Att sitta för mycket kan orsaka både trötthet, huvudvärk samt spänningar i nacke, axlar och rygg, och vi blir allt stelare i hela kroppen. Människan tappar muskelmassa hela tiden under livets gång och det blir värre om vi inte använder våra muskler. För att hålla kroppen frisk längre gäller det helt enkelt att ligga steget före för att försöka bibehålla och bygga upp styrkan i kroppen.

För att underlätta i vardagen delar Gymnastikförbundet med sig av ett antal pausgympafilmer som alla kan använda för att skapa rörelsepauser i vardagen. Filmerna ligger på youtube, är enkla och kan användas av de allra flesta.

- När du kommer upp och rör dig en stund händer det mycket i kroppen och knoppen. Du blir både piggare och gladare, och du ökar blodtillförseln i kroppen, förbättrar tankeförmågan och minnet. Du känner dig lite mer rörlig av bara en kort rörelsepaus på ett par minuter. En ganska liten tidsinvestering kan få dig att må mycket bättre, avslutar Irene Samuelsson.

Länkar till pausgympaprogram:

Flow
Skön rörelseträning med vridningar för hela kroppen och vi sträcker ut baksida lår. https://youtu.be/uYBWes7OXww

Flex
Här ökar vi rörligheten i nacke, bröstrygg, midja, bål och fötter. https://youtu.be/diz1TfybK00

Stabil
Här fokuserar vi på rörelser i höften och vi stärker vår core och balans.

Stark
Här tränar vi styrka för både ben, mage och armar. Du behöver en stol. https://youtu.be/hYoq2eqUoWk

Balans
Här är vår lugna rörelsepaus – Alla mår vi gott av att stilla oss lite och ha lite tid för andningsövningar och lite massage för sin egen skull – vi avslutar i barnets viloposition. En kudde kan vara bra att ha.

Kontorsyoga:

Mera kontorsyoga:

Pulshöjning:

Styrka och rörlighet

Latinska rytmer

Lättsam träning: Affisch med övningar

För mer information kontakta:

Irene Samuelsson, Gymnastikförbundet, irene.samuelsson@gymnastik.se, 08-699 64 44

Lotta Darlin, marknad- och kommunikationschef Gymnastikförbundet, lotta.darlin@gymnastik.se, 0708-91 21 07

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.