Tävlingsgymnastiken ökar för sjätte året i rad - och kunde växa mer om det fanns fler gymnastikhallar

Gymnastikköer i storstäderna. Internationella medaljer i artistisk gymnastik. Svensk tävlingsgymnastik är på frammarsch med tävlingsframgångar och många års tillväxt i ren numerär. Totalt är nu nära 30 000 gymnaster aktiva i någon av gymnastikens sju discipliner. De flesta flickor (24.192 av totalt 29.400), men framför allt truppgymnastik samlar många pojkar. De kunde vara ännu fler - hallfrågan är en flaskhals.

Truppgymnastiken ständigt växande.

Tävlingsgymnastiken räknar idag in nära 30 000 gymnaster. Det innebär att antalet licensierade gymnaster, engagerade i träning/tävling i någon av gymnastikens sju discipliner, ökat med över tusen aktiva.   Störst både i totalt antal och i tillväxt är som vanligt truppgymnastiken med 19.108 licensierade tävlingsgymnaster. Bakom dessa siffror döljer sig ytterligare nära 8 000 med träningslicens (för fria rotationer, dvs trampettvolter) - många sannolikt kommande truppgymnaster!.

- Så har det också sett ut under en lång följd av år. Tävlingsgymnastiken ökar stabilt med ungefär tusen gymnaster årligen, säger Ulf Andersson, sportchef på Gymnastikförbundet.  Mer fler välutrustade gymnastikhallar skulle ökningen kunna vara ännu större - lokalfrågan är en flaskhals sedan många år tillbaka, inte minst för truppgymnastiken som måste ha särskild utrustning. SKL angav 2009 att det finns totalt drygt 35 000 idrottsanläggningar, varav 70 konstisbanor för bandy,  300 ishallar,  700 ridanläggningar, 4000 gräsfotbollsplaner och 300 fullstora konstgräsplaner. Oktober 2011 finns det 52 specialhallar för gymnastik över hela landet.  Vi hoppas på fler - gymnastik är som sagt en tillväxtidrott och det är en av de riktigt stora flickidrotterna.

I förra veckan gick Gymnastikförbundet ut med ett brev till landets alla kommuner om behovet av gymnastikredskap också i skolans idrottslokaler.  - Vi vill öka beslutsfattarnas medvetenhet om behovet av tidig motorisk grundträning  och gymnastikens viktiga roll, säger Ulf Andersson. Dessutom vill vi medverka till bra lösningar. Idag finns många nya, roliga och lätthanterliga gymnastikredskap. Det är inte bara en fråga för gymnastikvänner - forskningen pekar på att barnens motoriska färdigheter minskat, och det finns även stöd för att motorisk träning påverkar barnens utveckling positivt, också när det gäller inlärning. Inom gymnastiken pratar vi om att 'gympan ger grunden' - gymnastikträning utvecklar också andra idrottare!

_________

I Sverige tävlar man i följande discipliner: Truppgymnastik (herr, dam och mixed), kvinnlig artistisk gymnastik (hopp, barr, bom och fristående), manlig artistisk gymnastik (bygel, räck, barr, hopp, ringar och fristående), trampolin och DMT (dubbelminitrampett), rytmisk gymnastik (käglor, band, ringar, rep och boll), hopprep och aerobic gymnastics.

Olympiska grenar är kvinnlig och manlig artistisk gymnastik, rytmisk gymnastik samt trampolin.