Två silver och ett brons för de svenska lagen på NM i truppgymnastik

Två silver och ett brons för de svenska lagen på NM i truppgymnastik

Idag avgjordes de nordiska mästerskapen i truppgymnastik i Reykjavik på Island och de svenska lagen plockade hem tre medaljer – silver till Brommagymnasternas herrar och Örebros damer samt brons till Höganäs.

66 hundradelar från guld för Brommagymnasternas herrar

2013 vann Brommagymnasterna från Stockholm sensationellt sitt första NM-guld före de danska lagen som dominerat den nordiska arenan de senaste åren. I år lyckades danska Gellerup, med den totala poängen 63,100, ta tillbaka guldmedaljen från Brommagymnasterna. Med sin poäng 63,033, var Bromma endast 66 hundradelar från sitt andra guld.

– Vi gör en grym presentation och jag är så stolt över hela laget som gör sitt yttersta idag, så därför är det såklart blandade känslor så här direkt efter tävlingen. Jämfört med förra NM har vi höjt vår svårighet och vi körde vår bästa tumbling någonsin, så visst ville vi att resultatet skulle bli annorlunda, säger Jacob Melin från Brommagymnasterna och fortsätter: Trots besvikelse ger vi inte upp utan går härifrån med revanschlust!

Även KFUM från Stockholm gjorde en bra tävling, framförallt i tumbling, och hamnade på en femte plats.

Silver till Örebros damer

I damklassen tävlade Örebro GF KIF och Höganäs GF för Sverige. Örebro, som tog silver på NM förra året genomförde en fantastisk tävling och försvarade sitt silver från 2013 på poängen 56,65 och visar återigen att de lyckas lyfta sig jämfört med kvalet på SM i somras.

– Vi öppnade tävlingen i hopp och gjorde en kanontrampett som i stort sett var felfri. Sen fortsatte tävlingen med ett bra fristående och en tumbling utan missar. Tjejerna har varit både mentalt och fysiskt förberädda och det känns skönt att de fick lyckas idag, säger Alexander Forsberg, tränare i Örebro GF KIF.

Förhandstippade Höganäs, som vunnit de senaste två SM-tävlingarna slutade på en tredje plats. Vann gjorde Stjernan från Island, vilket innebär att NM-titeln stannar på Island.

Fjärdeplats för Brommagymnasterna i den mixade klassen

I den mixade klassen placerade sig Brommagymnasterna från Stockholm på en fjärde plats efter en bra tävling i två grenar med en klart högre svårighet och poäng jämfört med SM i somras. Men två stora missar i friståendet drog ned placeringen och därmed med en missad medalj. Västerås GF/Gefle GF placerade sig på en åttonde plats. Vann gjorde Gadstrup från Danmark följt av Arendal och Holmen från Norge.

Föreningar som representerar

Regelverket kring NM innebär att det är klubblag som representerar de olika länderna. Detta för att stärka föreningarna och gymnastiken i Norden. Upplägget skapar även möjligheter till samarbeten mellan olika föreningar, något som är positivt.

– Lagen som har tävlat idag har varit fina representanter för svensk gymnastik och presterat riktigt bra gymnastik, framförallt Örebro som gör en jättefin tävling. Sen är det små marginaler som avgör till Danmarks fördel i herrklassen idag, säger Pia Josepson, sportchef på Gymnastikförbundet.

Resultat:

Herr:

1. Gjellerup Sdr, 63.100

2. Brommagymnasterna, 63.033

3. TG Aarhus, 59.616

5. KFUM, 56,091

Dam:

1. Stjarnan, 57.933

2. Örebro GF–KIF, 56.650

3. Höganäs GF, 55.700

Mixed:

1. Gadstrup, 56.883