Anders Ygeman delade ut medalj till Hack for Sweden

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 10:42 CEST

Digitaliseringsminister Anders Ygeman med Hack for Sweden medaljen, "för insatser i nationens intresse".

Digitaliseringsminister Anders Ygeman delade i måndags ut medalj till Hack for Sweden och till de vinnande teamen i Hack for Sweden 2019.

”Ni har lyckats lyfta Hack for Sweden till en helt ny nivå” sade digitaliseringsminister Ygeman i sitt anförande där han också särskilt tackade styrgruppens ordförande Filippa Jennersjö, projektledare Ann Molin och projektteamet.

Team VATTN intervjuade i TV4

Ett av teamen som fick medalj var Team VATTN, som även blev intervjuade i TV4 Nyheterna, länk till reportage här: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12499523.

Teamens arbete visar på ett mycket konkret sätt, att det är fullt möjligt att på kort tid göra skillnad och skapa riktiga verktyg med stor potential att leverera samhällsnytta. Upp till bevis nu Sverige och se till implementera de smarta lösningarna!

Team VATTN:s vinnande lösning gör att du enkelt kan hålla koll på grundvattennivån med hjälp av en app. Öppna data som används kommer från hashtag#smhi och hashtag#sgu - Japp.. högst aktuellt med den påtagliga klimatpåverkan idag💥

Storyn bakom teamet är extra spännande. Alla ansökte som ’Solo’ och matchades sedan ihop. Det ger en bra bild av hur Hack for Sweden faktiskt fungerar. Oväntade möten som skapar action och där samarbete uppstår för att lösa utmaningar för ett Sverige 4.0.

I tv-inslaget poängterar Digitaliseringsministern att om Sverige fortsatt ska rankas som bäst i världen när det kommer till digitalisering så måste vi springa allt fortare.

Hack for Sweden en folkrörelse

På ett år har Hack for Sweden gått från att vara 29 myndighetspartners till att nu omfatta 100 partners från både offentlig och privat sektor.

Hack for Sweden låter inte idéerna i det årliga hackathonet längre bara stanna på en post-it lapp - nu vi realiseras de med hjälp av Hack for Swedens partner community. Riktiga lösningar för Sverige, skapat av medborgarna i samverkan med offentlig och privat sektor.

Hack for Sweden har gått från regeringsuppdrag till folkrörelse, och är nu en plattform för medborgardriven innovation där alla medlemmarna har det samhälle vi drömmer om imorgon som mål och vision - Sverige 4.0🇸🇪👑💙🌟

Vill du och din organisation också vara med? Hör av er till oss🙌

www.hackforsweden.se

Hack for Sweden is an government initiative to raise awareness and demonstrate the value of government agencies open data. It is a community consisting of over 100 government agencies and private companies who want to create sustainable impact with the tool of open data. An annual 48-hour hackathon is the core event of Hack for Sweden.