Hack for Sweden i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 14:46 CEST

Hack for Sweden kommer till Almedalen och arrangerar ett öppet event tillsammans med Google Cloud fredag 6 juli.

Hack for Sweden och Google Cloud bjuder in till samtal om digitalisering och öppna data!

Fredag 6 juli i Almedalen, Hästgatan 1, Googles lokal. Öppet för alla.

09.00-10.00 När blir Sverige bäst i världen på digitalisering?

Hur ökar vi nyttan och tillämpningen av öppna data i Sverige? Hur kan det offentliga Sverige samarbeta mer effektivt med näringslivet, civilsamhället och andra organisationer? OECD:s aktuella rapport visar på utrymme och behov av att vi ökar takten avseende digitaliseringen.

OECD presenterar sin rapport med fokus på hur Sverige placerar sig i en internationell jämförelse. Därefter paneldebatt med Civilminister Ardalan Shekarabi, OECD:s vice GD Mari Kiviniemi, Bengt Kjellsson ordförande i organisationskommittén för den nya digitaliseringsmyndigheten, Ishtar Touailat Innovationschef Tieto och Sara Övreby, Public Policy and Government Relations Google Sweden. Darja Isaksson, tillträdande GD på Vinnova, är moderator.

10.00–11.00 Hur kan öppna data vara en nyckel för att lösa samhällets utmaningar? Success stories!

Under seminariet presenteras de bästa innovationerna som skapats under Hack for Sweden 2018, och vi får ta del av konkreta lösningar på samhällsutmaningar som skapats av med hjälp av öppna data. Hur kan fler myndigheter, organisationer och andra aktörer i samhället dela med sig av sina öppna data?

De fem vinnande teamen presenterar sina lösningar, vilken samhällsutmaning den adresserar samt hur långt de kommit med att realisera den. Teamen presenterar hur långt de kommit inför Hack for Swedens Advisory Board, som kommer med direkt feedback till dem på scen. Ann Molin, projektledare Hack for Sweden, är moderator.

Advisory Board members: Mikael Ahlström grundare The Park och Britny, Ishtar Touailat Innovationschef Tieto, Sara Selldahl Head of Marketing Nordics Google Cloud, Susanne Fuglsang COO Innovation Pioneers, Filippa Jennersjö Avdelningsdirektör IT Arbetsförmedlingen och Aric Dromi Head Futurologist Volvo Cars.

Upphandlingsmyndighetens Niklas Tideklev berättar avslutningsvis om hur myndigheter kan jobba med innovationsupphandlingar, för att realisera lösningarna.

11.00–12.00 Hur kan vi öka innovationskraften i Sverige?

Företrädare för några av riksdagens politiska partier samtalar om hur de agerar och planerar för att öka innovationskraften i Sverige. Hur kan Sverige öka innovationstakten och bli ett föregångsland avseende digitalisering, öppna data och innovation? Hur skapar vi medborgardriven innovation på riktigt?

Paneldebatt med företrädare för de politiska partierna. Darja Isaksson, tillträdande GD för Vinnova, är moderator.

12.00-13.00 Lunchmingel med vinnarna från Hack for Sweden!

Ta en lunchmacka och passa på och chatta med våra vinnande team om hur de jobbar för att skapa verkligt innovativa lösningar för ett smartare Sverige!

13.00–15.00 Think exponentially – finding abundance and opportunity in this era of disruption

The confluence of exponentially accelerating technologies is fundamentally changing business, society and us in the coming decades. Marjan Mohsenin from Silicon Valley's Singularity University shares the incredible reality on the horizon. She tells how this rapid growth is empowering individuals and small companies to do what only governments and multinational companies were able to achieve a few decades ago. She will also introduce frameworks for understanding what exponential growth really means, and the different mindset, skill sets and leaders required to successfully navigate in this incredible time of change.

Marjan prescribes strategies for leaders from around the world on how to think more imaginatively about the future and embrace the mindsets, skills and behaviors to bring those futures to life. She brings two decades of experience to this field. Currently as Senior Director of Strategic Relations at Singularity University, a global, future-thinking innovation ecosystem and accelerator headquartered at NASA's research center in Silicon Valley. At Singularity University, programs to help educate, inspire, and empower leaders globally to apply exponential thinking and technologies.Marjan is also a frequent speaker on the future of business in this exponential era of disruption.

Välkommen!

Hack for Sweden är ett regeringsuppdrag och en partnersdriven organsiation som verkar för att öka nyttan och tillämpningen av öppna data i Sverige. Vårt mål är medborgardriven innovation, som vi tror skapas genom att tillgängliggöra det offentliga Sveriges öppna data så att nya innovationer kan skapas i samverkan med civilsamhället, näringslivet, intresseorganisationer och andra aktörer som verkar för ett smartare Sverige. Vårt kärnevent är ett årligt hackathon där hackare skapar nya lösningar på våra samhällsutmaningar. 2018 gick hackathonet Hack for Sweden av stapeln för femte året i rad 13-15 april, och nu satsar vi mycket på att göra verklighet av de fem vinnande lösningarna i årets hack - ett sätt att visa på success stories och nyttan av öppna data. Över 30 myndigheter är partners till Hack for Sweden och bidrar även med sina öppna data. Läs mer om de vinnande teamen och Hack for Swedens utveckling till en rörelse som är närvarande året runt på www.hackforsweden.se

"We believe in open data, open source and open minds - for an open society."