Vi välkomnar Hack for Swedens 88 partners, en ökning med 267%! - Från regeringsuppdrag till folkrörelse.

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2019 10:27 CET

Hack for Sweden inleder nu sitt arbete med utmaningarna inför vårt hackathon på Stockholmsmässan 4-6 april.

”Från att ha varit ca 30 partners de senaste 5 åren enbart från offentlig sektor, så är vi nu 2019 en hel community med myndigheter, kommuner, regioner och företag från privat sektor” -Ann Molin Head project manager

Årets hackathon kommer fokusera på Sveriges 6 mest datamogna områden ( *enligt Gartners rapport ”Öppna data och datadriven innovation”, som publicerades 2018 på uppdrag av regeringskansliet). Det övergripande ramverket är FN:s 17 globala mål och Agenda 2030, gur kan vi tillsammans skapa nya innovativa lösningar för ett hållbart samhälle? Nu går också Hack for Sweden från att ha varit ett årligt event till att skapa en folkrörelse som är närvarande årets alla dagar, Hack for Sweden 365.

”Vårt mål är att gå från 200 som innoverar en gång per år på vårt hackathon, till 2 miljoner som innoverar i vardagen, på 2 år. Genom att publicera ännu mer data på öppnadata.se och engagera vår Community med alla våra 88 partners, ser vi fram emot att skapa medborgardriven innovation som ger samhällsnytta vi alla har nytta av!

Hack for Sweden lanserar nu www.dreamforsweden.com en inkluderande kampanj som bjuder in hela Sverige att bidra till hållbara innovativa lösningar, för det samhälle vi drömmer om 2045.

”Det handlar om att demokratisera innovationsprocessen, genom att skapa en plattform som bjuder in alla medborgare i Sverige att bidra med idéer och tankar om hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Vi vill bjuda in de som idag står utanför innovationssystemet i Sverige - på så sätt kommer vi få smartare, kreativare och bättre lösningar för det samhälle vi alla vill ha imorgon” - Oscar Mörke Community manager och medskapare av kampanjen Dream for Sweden.

”För att vi ska ta oss in i framtiden behöver alla vara med och bidra, det är tillsammans vi bygger Sverige och just därför är det otroligt viktigt att offentlig sektor samarbetsr med privat sektor på det här sättet”- Carolina Emanuelsson Partner Manager

På tisdag 12 februari öppnar vi anmälan för hackare till Hack for Sweden 2019, plus att vi berättar mer om första upplagan av Sweden Innovation Week som vi är en del av. Keep posted!

Hack for Sweden is an initiative to raise awareness and demonstrate the value of government agencies open data. It is a community consisting of over 30 government agencies and individuals who want to create sustainable impact with the tool of open data. An annual 48-hour hackathon is the core event of Hack for Sweden.