Sveriges ledande svampproducent blir 100 procent eko

Från och med den första mars är samtliga 13 svampsorter som odlas på skånska Hällestad, hundra procent ekologiska. Det gör Hällestad först i Sverige med ekologiska champinjoner.

– Svamp är bland det mest hållbara livsmedel vi kan producera och äta, säger Mathias Persson, VD på Hällestad. Den växer mellan 50 och 100 procent av sin volym per dygn. Det enda vi förser den med är rätt miljö och vårt rena, fina vatten. Att vi nu löst alla parametrar för att kunna erbjuda ekologisk svamp fullt ut känns givetvis fantastiskt.

Utmaningen har varit att få fram en ekologiskt producerad kompost att odla champinjonerna i. Dessa substrat består av hästgödsel, hönsgödsel, granulat från ekologisk majs samt kalksten och krita för att ph-halten ska vara idealisk för svamp.

Det är fullt möjligt att driva på tillväxten av svampen med mer värme, vatten och energi. Men för att få fram svamp av allra högsta kvalitet gör Hällestad allt för att miljön i odlingsrummen ska efterlikna svampens naturliga miljö.

– Tänk dig skogen en perfekt brittsommardag med hög, klar luft. Så ska det kännas i odlingsrummen. Sen är vattnet jätteviktigt för svampens kvalitet. Vi har egen brunn på gården och skulle aldrig drömma om att tillföra några växtgifter eller exempelvis klor för att champinjonerna ska bli vitare.

Som alla grödor kan svampen drabbas av parasiter, luftburna sporer som fäster sig på svampen. För att bekämpa dem tillämpar Mathias och hans kollegor ett urgammalt men väl fungerande och miljövänligt knep.

–Vi använder vanligt koksalt på oönskad svamp och eftersom vi hela tiden arbetar med svampen för hand hinner vi upptäcka sådant i tid. Vi behöver och vill inte ha några kemiska tillsatser.

Även plockningen av svampen sker för hand på Hällestad. Som champinjonerna som vrids upp ur substraten och sedan skärs till manuellt. Är det minsta defekt på en svamp går den till förädlingsköket på gården.

– Att arbeta hållbart innebär så mycket mer än att vår svamp är ekologiskt odlad, tillägger Mathias. Vi minskar svinnet genom att torka och förädla svamp. Vi använder också förnybar energi och försöker samköra transporter med andra producenter i området så mycket som möjligt.

På 70-talet var Sverige ledande i Europa på att odla svamp. Centrum för kunskap och odling i Sverige fanns i den lilla byn Fammarp utanför Halmstad. Här odlades champinjoner i hästgödsel och produktionen uppgick som bäst till 3000 ton per år. Holländare kom till Sverige och lärde sig tekniken varvid de rationaliserade champinjonodlingen hemma i Holland med ny odlingsteknik byggd på forskning.

– Det finns många anledningar till att vi på Hällestad satsar så stort på vår ekologiska svampodling, avslutar Mathias Persson. Dels för att vi svenskar blir allt mer intresserade av vegetariskt och att vi måsta producera mat mer resurssnålt. Men också för att vi borde öka vår självförsörjningsgrad i Sverige. Att transportera mat som vi kan odla här långa sträckor känns inte försvarbart längre.

Hällestads svampodling startades av Hans och Kristina Persson 1988. Sedan 2012 drivs företaget tillsammans med sönerna Mathias, Johan och David som på tre år mer än fördubblat omsättningen samt breddat sortimentet från tre sorters svamp till 13 varav samtliga är ekologiskt odlade.

För mer information och  högupplösta bilder kontakta Mathias Persson

mathias@hallestad.com